27 december 2012

Långt julinlägg

Äntligen är julen över. För mig blev det bara stress. Har ju jobbat alla tre dagar på egen begäran så det är väl bara mitt eget fel. Har inte funnits mycket tid över för att bara vara, ligga på soffan och slappa och klämma i sig julgodis. Får väl använda torsdag och fredagkväll till att mysa med Daniel och mumsa choklad.
På julafton hade jag morgontur och när jag slutade plockade jag upp Daniel och vi åkte till min mamma på julmiddag. När vi ätit kollapsade alla på soffan och det tog över en timme innan någon orkade fundera på julklappar. Och eftersom jag är yngst är det alltid jag som måste dela ut paketen. Senare på kvällen såg vi på bilder från Italien och vår resa till USA vi gjorde 2003. När vi kom hem hade vi ännu några paket att öppna och efter det somnade jag så fort jag fick huvudet på dynan.
På juldagen åt vi morgonmål i lugn och ro innan vi åkte till pappa för att önska god jul. Hade tydligen varit mycket snäll i år eftersom där också väntade några paket till mig. Hann inte sitta någon lång stund för sedan kallade jobbet igen. På kvällen slutade jag klockan 21 men det tog nästan två timmar att komma hem. Bilens bromsar hade låst sig så jag kom varken framåt eller bakåt på parkeringsplatsen. Och tur hade jag som fick hjälp av mamma, F och Daniel som kom enda från Borgå. Efter en stund släppte bromsarna och jag kunde köra iväg. Fick ta volvon hem till oss och de tog "min" bil till stan för att låta den smälta i garaget. Mös en stund framför Solsidan innan vi gick till sängs. Blev alltså ingen utgång denhär juldagen.
Juldagen gick inte heller helt utan måsten. På dagen var vi ut och gå i det kalla men soliga vädret. Vackert när solen lyser så över de vita åkrarna. Sedan blev det att gräva fram allt som låg under en meter snö runt huset. Tur var snön ju lätt men det var endå tungt att spada bort all snö från ett stort område. Men nu ser man vad som finns under presenningarna och vi hoppas allt ska användas så fort som möjligt.
Och nu är jag på jobb. Och söndagsersättningen tog precis slut.

Hos mamma fanns det ingen gran, men paketen var på samma ställe som om granen vore där. 


Julgodis

Juldukning


Julaftonens klädsel; svarta byxor, röd skjorta och en kavaj till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)