20 september 2013

En erfarenhet rikare

Det är ganska ofta som någon säger "sen ska vi bygga hus", jo-o brukar jag tänka då. Efter ett hus-projekt vet jag vad det innebär. Och vad det kostar. Fortsätter allt stiga i pris kommer ingen ha råd att bygga hus om något år, synd för jag kan nog tänka mig bygga ett till.
Jag är glad att vi byggde hus, vi har lärt oss massor på vägen. Vi har lärt oss hur en massa saker fungerar i praktiken, vi har lärt oss att ta ett stort ansvar, och det bästa, vi har lärt känna varandra ännu bättre under byggtiden. Att folk skiljer sig när man bygger hus är inget jag undrar över, det tär! Att gå på jobb på dagarna och bygga på kvällarna. Det är också någon som ska laga mat, städa och byka. Dygnets timmar vill inte alltid räcka till. Och när man sover lite, har fullt upp och kanske lite stress blir det lätt att man snäser till den andra, eller bara missförstår varandra. Här sku en tankeläsare vara bra, för att veta exakt hur den andra menar när den i trötthet förklarar hur något ska göras.
Vi hade tur som kunde bo för oss själva breve vårt husbygge, det underlättade massor. Vi provade bo hemma hos föräldrarna men det är tungt när man är van med eget.
Jag är också glad att vi byggde hus före vi har barn. Husbygge och barn går inte riktigt ihop. Det är synd om karln om han måste slita ensam på bygget för att någon måste se efter barnen. Fast jag inte alltid kunde hjälpa Daniel med det han höll på med eller hade något att pyssla med själv, ville han att jag skulle vara med bara som sällskap.
Nu visste jag att bygga hus är ett stort projekt, men riktigt hur stort kunde jag nog inte föreställa mig. Och vi valde en ganska lätt väg..

Jag minns när Daniel skulle köpa ett nytt täcke, för 50e och vi tyckte det var dyrt och en stor summa pengar! Nu skrattar vi åt det. För 50e är ingenting. När man bygger hus räknar man inte i tior och hundralappar, man räknar i tusenlappar. Och man blir nog lite "pengblind" för nu om någonting (beror ju nog förstås på VAD) kostar 300e så tycker man det är billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)