15 oktober 2013

Privatekonomi

Tog mig tid att lyssna på Blondinbellas första podcast, där de pratar om privatekonomi. Egentligen tycker jag Blondinbella är fel person att prata om hur "vanliga" personer ska sköta sina pengar... Har följt hennes blogg en tid och det är ju en hel massa lyx hela tiden, men ändå berättar hon hur man ska spara och förbruka sina pengar. Hon verkar ju inte ha brist på pengar precis.. Hon köper bara det dyraste av allt, jag känner ingen som bara kan unna sig märkesvaror. Och så mycket behandlingar, middagar och resor som hon.
Men en sak har hon mycket rätt i, det finns alltid de som säger "jag har inte pengar" trots att de går på jobb och tjänar pengar, och så finns de de som små inkomster ändå alltid har pengar till shoppande, café-besök och festande.
Vi har inte SÅ stora inkomster, men så att vi klarar oss. Vi klarar av att betala lånet, räkningar och det finns alltid pengar till ordentlig mat. Det finns också pengar till det där lilla extra, som resor och restaurang besök. Varje månad försöker vi också få en liten summa pengar på spar. Vi har delvis gemensam ekonomi, vi har ett gemensamt brukskonto där båda sätter in samma summa pengar i månaden, dessa går sedan till lånet, gemensamma räkningar och försäkringar och mat. Båda har lika mycket tillgång till det här kontot. Har inte räknat hur mycket utgiften blir i månaden, men så länge som kontot hålls rejält på plus är allt okej.
Den delen som vi inte sätter till det gemensamma kontot får sedan var och en själv välja vart pengarna går.
Jag är den som tycker om att köpa när det är nedsatt eller till specialpris. Kläder köper jag hemskt sällan till fullt pris, bara om det är någonting jag verkligen behöver och vill ha. Jag lusläser all reklam som kommer hem i veckan för att se vad som är till specialpris och lönar sig att köpa. Fisk, kött och höna lönar sig alltid att köpa när det är billigare någon dag. Också tvål, tandkräm och schampo köper jag när det är nedsatt fast det inte just då skulle vara slut hemma.
Att centrera alla köp till samma kedja skulle vara det mest lönsamma men jag har inte ännu kommit på om jag gillar K- eller S-kedjan bättre...

Blondinbella nämner det att man kan pruta på mycket, allt behöver man inte köpa till fullt pris. Och det håller vi nog helt med om. T.ex. när vi handlar i K-rauta så betalar vi inte "hyllpris" på någonting, allt som köps ska fås till ett billigare pris. Det är faktiskt många ställen där man kan pruta på varans pris, det finns så mycket luft i priserna nuförtiden!
När vi tog lån tog vi offerter från olika banker, och det banken erbjuder kan man alltid försöka få till en bättre deal. Allt går att diskutera. Försäkringar har vi också jämfört i timtal, var lönar det sig att ha försäkringarna, vad ersätts, självrisker och gränser. I början är allting bara en stor djungel, men man lär sig genom att ta reda på.

Pengar är var och ens privatsak, och något man kanske inte pratar om med andra. En del tycker det är helt okej att diskutera pengar, inkomster och utgifter, andra inte. Om någon frågar oss om vårt lån t.ex. är det inte sagt att vi berättar exakt hur mycket lån vi har, det beror vem det är som frågar. Frågar någon vad vi betalar i månaden kan man få ett ganska ärligt svar.

Flummigt inlägg med mycket text!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)