28 januari 2014

Hudproblem

När jag var 15 så blommade det ut en hemsk acne åt mig på en dag. Först visste vi inte vad det var då det mera såg ut som exem än som finnar. Jag besökte läkare regelbundet under det följande året för att få utskrivet olika salvor, medel mot acne och medicin. Åt några olika kurer när det var som värst.
Som 16 år fick jag plötsligt svullna ögonlock och en clownmun när jag använde smink. Mindre roligt det ju och det tog en tid innan jag förstod vad det berodde på. Så fick slänga allt mitt smink inklusive läppbalsamen.
Allt som doftar och går att smeta i ansiktet är alltså ingenting för mig. Ibland vore det så skönt att bara kunna ta fram Labello-stiftet och smörja läpparna, istället får jag nöja mig med Bepanthen. Som i början smakar apa! Daniel fick också lämna bort sitt Blistex som han använde flitigt, annars blev det inga pussar! Alla ansiktskrämer som doftar så gott och friskt gör att min hud blir torr och börjar klia, det känns som om jag har en hinna på ansiktet. Tvätta ansiktet med olika medel går helt bra, det beror mycket på märket.
Jag är helt hemsk på att sköta om min hud, tvättar i princip bara ansiktet i duschen. Några gånger i veckan använder jag någon scrub eller MaryKays "tvättmedel" för ansiktet. Härom kvällen studerade jag mitt ansikte i spegeln och konstaterade att jag måste försöka tvätta min hud bättre, varje dag, för att få bort pormaskarna. Så nu ska jag åtminståne försöka göra det varje kväll också!

 Aqualan och Ceralan, utan bassalva lever finnarna loppan på mina kinder! 
2-3 gånger i veckan tvättar jag nu ansiktet med Avon Naturals Face Scrub och efteråt ett tunt lager av Dr.Melumad ansiktslotion med mineraler från Döda Havet. De andra dagarna tvättar jag med Avon Care 3 in 1 som innehåller tvättmjölk, ansiktsvatten och lotion. Min hud tål det underligt nog. Har jag finnar sätter jag på lite Basiron och de är borta efter en natt. 

2 kommentarer:

  1. Ja tänkt säga åt dig att använda Mary Kay, men tydligen har du redan nån av deras produkter (sen sku de ju löna sig att använda produkter av samma märke för att dunka bäst å int blanda ihop märken, men de kanske du visste?!) :) å undra int, ja ha just igår vari på en Mary Kay skolning :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. De krävs nog en hel del för att övertyga mej att dom svindyra MaryKay produkterna e prisvärda! :D Nå dom flesta e ju avon, så då blir de samma märke :p

      Radera

Tack för din kommentar :)