19 januari 2014

Pulverersättning

På torsdagen smakade vi första gången på modersmjölksersättning i pulverform. När jag först läste bruksanvisningen så var jag lite skeptisk, "koka vattnet och låt svalna till 40 grader, blanda sedan ner pulvret". Jaha, och ungen kommer hinna bli hiskelit hungrig och arg på den tiden! Enligt förpackningen får man inte heller blanda färdigt och servera senare utan det ska serveras direkt. Googlade lite och läste på olika forum hur andra gjort och kom framtill att det går bra att koka vattnet och ha det färdigt i flaskor i kylskåpet, värma vattnet i micron och blanda i pulvret när det är matdags. När jag var liten blandade mamma hela dygnets dos på en gång färdigt och hällde sedan bara upp i flaska för att värma. När jag läste på forumen hade flera skrivit att NAN-pulvret är det bästa för de andra pulvren måste man blanda i 70gradit vatten, och då måste man nästan koka upp det på spisen.
Det smakar ungefär lika som mjölken i tetraburkarna, lite mer vattnigare kanske men helt okej. Det är ju betydligt billigare att köpa pulver än 200ml tetran så vi ska försöka att bara använda pulver här hemma. Det är bara till vällingblandningen vi använder tetramjölk för det blir lite besvärligt att blanda och flytta mellan flaskorna. Tetran är ju ypperlig när man ska iväg någonstans.

När vi började ge välling blev det ju en hel del över i burken då hon bara får 30-40ml per kväll och jag undrade om man kan frysa vällingen. Fick svar "att varför inte, prova! Om den klimpar sig går det inte" och att den kan bli aningen lösare när man sedan tinar upp den. Nå vi provade, hällde överloppsvällingen i ispåsar som vi frös ner, vällingen blir aningen lösare när man tinat upp den, men inte mycket! Så av den upptinade vällingen ger vi 3 isbitar, alltså 45ml. "Färsk" välling får hon lite mindre av. Sedan blandar vi med mjölk så hon får en ordentlig sats kvällsmål! Att frysa i ispåsar är nog behändigt, då tar man bara fram så många bitar man behöver just då.

Det är ingen kräsen flicka vi fått, tur nog! Hoppas det samma gäller mat också. Hon har tydligen ingen skillnad på fabrikatet av ersättningen. Vi har smakat på Semper, Arla Organic och NAN tetra och pulver. Nan fick hon på sjukhuset så den fortsatte vi med eftersom vi visste att den smakar åt henne. I pappalådan hade jag satt en Sempertetra, den åt hon också utan att grimasera, för det gjorde jag när jag smakade på den, fy sjutton! Hos mommo får hon alltid Arla Organic och den smakar ju nog bäst av dessa tre, men är också dyrast och fås bara i tetran. Ända gångerna som hon grimaserat är när hon fått sval mjölk och de första gångerna drack hon det samtidigt som hon blängde på mig, haha! Nu sjunker det också utan grimaser. Sval mjölk får hon därför för att hon ibland pausar en stund när hon äter, och jag börjar inte slänga bort mjölk och värma ny, så hon får äta upp det som finns i flaskan fast det hunnit svalna.
Vällingen reagerade hon inte alls på, så lika smakar tydligen majsvällingen som ersättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)