29 maj 2014

Terrassinvigning

Sista gästen har precis gått hem, 24 timmar efter att den första kom in genom dörren. Det tyder på en bra fest, eller ?
Vi hade bjudit våra vänner hit för att inviga vår terrass som blev klar för några veckor sedan. Meningen var ju att det skulle vara superfint varmt väder och vi bara skulle vara ute. Njuta i solen, grilla och lyssna på gamla cd-skivor. Nå vädergudarna tyckte annat och försåg oss med bara någon plusgrad och ösregn. Så terrassfesten blev en traditionell hemmafest. Och terrassen får vi njuta av senare i sommar. Men riktigt lyckat blev det ändå!
Min solstol ser lite ensam ut. När det blir fint väder ska jag knäppa några bilder på terrassen
En del använde terrassen mera än andra, alla rökare stod ju ute och rökte så de hann väl ta en noggrannare titt på den än vi som bara satt inne och tryckte. De ivriga bastubadarna var också ute och svalkade av sig mellan varven, och för att alla inte rymdes samtidigt i bastun. Mitt i vardagsrumsfönstret har vi ett handmärke, vem som nu tyckte det var ett bra ställe att luta sig mot ?
Grillningen glömde många bort (deras mat finns i kylskåpet ännu :D) men allt snacks hade åtgång. Och det är nog första gången som de flesta skålarna var tomma innan gästerna gått hem. En skål med nötter finns kvar.
När vi flickor tröttnade på live-klippen pojkarna spelade upp på youtube plockade jag fram Singstar. Och det blev succé (as always) och folk stod på kö för att få sjunga! Alla skivor spelades igenom, endel flera gånger och alla som ville sjunga fick sjunga sånger de ville. Också de som ansåg sig var kråkor på sång sjöng.
En och en började gästerna droppa av, de sista fick vi nästan slänga ut. Och ändå var det 2 stycken som vi fick bädda åt i gästrummet. Nå det är väl därför vi har gästrum..
Klockan var närmare 6 när vi fick huvudena på dynan. Jag hade inte riktigt ro att sova då jag hela tiden hade i bakhuvudet att Matilda kommer hem vid 11. Men hon kom först vid 12:30 så vi hann städa ordentligt.
Förra året hade vi bastun full i blåbär, i år var bastun full i sand! Lite lättare som tur att städa upp. Och de små sandkornen fanns ju sedan överallt i huset. Och golvet klibbigt av bål. Jag som hade på inbjudan skrivit att det inte serveras någon bål i år, gästerna blev glatt överraskade när det fanns en stor bålskål. Med en välsmakande bål, den hade åtgång minsann! Pojkarna kom turivs och tackade och berömde mig för den goda bålen, haha :D Beröm fick också kakorna jag bakat.

1. Bål-ingredienser, en bild på bålen blev aldrig tagen 2. Irish Coffee Cheesecake med en missbildad blomma 3. Mockarutor 4. Välkomst shot 



Tillslut var vi bara några sega kvar. Endel behövde visserligen vila imellan.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)