14 juli 2014

Marängtårta

Bakade min livs första marängtårta på fredagen. Har aldrig heller gjort maränger förut så jag var lite nervös över hur det skulle gå. Men det gick helt okej att skilja gulan från vitan, sedan vispade jag ihop marängen med full speed och läste efteråt att man ska tillsätta vitan lite i taget med svag hastighet, huoh! Marängen blev ganska glansig men när jag tog ut den från ugnen såg den "rätt" ut.
Lagade fyllningen till tårtan och eftersom jag dubblat bottnet tänkte jag att jag gör lite mera av fyllningen också. Men i receptet var det bara grädde i mitten och det tyckte jag skulle bli för äckligt så jag bytte lite grädde mot kvarg. Och det var säkert där det gick på tok. För när jag skulle fylla tårtan rann fyllningen bara av kakan, över brickan och ner på bordet! Ringde till mamma men hon hade inget tips. Så med gråten i halsen skrapade jag bort fyllningen från tårtan och hälften rann ju längs skåpet ner på golvet. Sådär inte ens timme innan gästerna skulle komma. Hälften av fyllningen åkte i frysen och andra hälften blandade jag gelatin i och ställde i kylskåpet.
När det var dags för kaka hade fyllningen stelnat tillräckligt att det gick att fylla bottnen och lägga på andra halvan. Tur blev det bra till sist. Och huvudsaken var ju att den var supergod!
I fyllningen hade jag rabarber och jordgubbar, grädde och kvarg, och så fick jag söta den med lite vaniljsocker. Andra halvan av fyllningen är ännu i frysen så får bjuda hit någon på tårta någon dag :)




1 kommentar:

  1. marängtårta e så gott! Den här ser så smaskig ut!! Brita kaka brukar ja om våren alltid få inspis att laga. Ja använder vaniljakreemijauhe nästan i alla kakor och fyllningar eftersom den binder fukt och fungerar som mildare gelatin, den stelnar int sådär stelt utan blir mer kvarg i konsistens och tjocklek. Ett bra tips att ha en burk sånt i skåpet, räddat ofta mina kakor :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)