19 maj 2013

Naturfenomen

På facebook igår kunde man läsa om åska, åska och blixtar. Men jävlar vilken åska det var! Jag har tyckt det är ganska mysigt med åska när man kan sitta inne och titta ut på blixtarna men igår var det rena helvete. Fick en liten huvudvärk ren innan det började åska och när åskan bröt ut trodde jag mitt huvud skulle smälla. Alltså det var värre än värsta baksmällan! Och aldrig förut har jag reagerat så på åskan.
Vi ville ju se Eurovisionen och hann se 3½ bidrag innan strömmen gick. Några gånger försökte den komma tillbaka men så small det ordentligt en gång och det mesta blev mörkt. Trodde att tv:n gick sönder då den började blinka med det visade sig bara att den fick för lite ström. 2 av 3 faser hade gått någonstans på vägen, det betydde att vi hade ström på några ställen i huset. I vardagsrummet kom det så mycket att tv:n kunde vara på i några minuter innan den blev mörk igen.
En lång stund tog det och vi satt i halvmörker och tystnad innan Daniel släpade in en skarvsladd och vi drog ström till tv:n från ett uttag där det fanns ström :D men ganska dåligt var det då ljudet eller bilden försvann imellanåt. Vi hann ju i varje fall se poänggivningen i Eurovisionen.
Pojkarna som badat bastu satt på rad i vardagsrummet och väntade på att det skulle komma vatten i duschen. När vi konstaterade av vi nog får vänta till morgonen på ström i hela huset kopplade Daniel om lite i strömskåpet och vi fick pumpen igång.

När vi gått till sängs slog det mig mitt iallt att har frysen ström, nä det hade den ju inte. Tur att jag kom att tänka på det. Hade ju inte varit så roligt om all maten hade tinat... Så vi drog skarvsladden till kylskåpet och frysen och kunde sova lugnt. Men på morgonen var nog mjölken lite underligt varm...

Var nog lite rädd att tv:n och förstärkaren tog stryk men ingenting. Tur är förstärkaren så "klok" att den stänger av sig egentligen redan före den kan ta skada. Idag på morgonen hade torktumlaren något underligt för sig men den funkade nog som vanligt när vi sedan fick ström igen.

I väntan på nästa åska :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)