17 oktober 2013

Viktiga saker

Igår fick jag sorterat en stor hög med papper som samlats under byggandet och vi bara slängt i en låda. Stor del skulle mappas och spara och en lika stor del var sånt man kan bränna upp. Också alla bruksanvisningar är nu samlade på ett ställe (eftersom man behöver spara alla maskiners bruksanvisningar när det är nytt hus, enligt han som granskar hus). 
Fick också skickat några e-mail till firman som var här och gjorde rör-arbeten i vintras. Jag börjar få tillräckligt med deras sätt och attityd och använder inte mig mera av en vänlig ton när jag skriver till dem. Snart blir det väl att kontakta högre instanser för att det ska bli rätt. 

Idag har jag ringt till livsmedelslaboratoriet och frågat om svavlet i vårt vatten som konstaterades när vi på sommaren tog vattenprover. Och till vår glädje är svavlet inte en hälsorisk utan försvinner från vattnet när det kommer i kontakt med luft. Alltså kan vi bra dricka vårt vatten om vi låter det stå en stund så att lukten försvinner. Vill vi vara riktigt säkra kan vi koka vattnet först. 
Svavel är något som finns på vissa ställen i marken och man kan inte göra något åt det. Lufta vattnet i brunnen kan man prova på om man vill. Det gjorde vi ju också när vi tog ibruk brunnen men då blev vattnet alldeles grått av borgdamm, men vi det här laget borde dammet "tagit slut". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)