19 november 2013

Min graviditet - tredje trimestern

Tredje trimestern kom så fort emot att jag inte ens hann reagera att vi var inne på slutrakan. För mig blev också denhär tiden den tyngsta. Jag slutade i princip jobba i halva augusti, gjorde bara någon enstaka tur i slutet av månaden. Jag hade för mycket sammandragningar för att kunna jobba. Enligt läkaren hade jag för mycket sjuka sammandragningar och att jag vaknade av dem på natten var inte alls bra. Redan runt vecka 25 svängde sig babyn med huvudet neråt och satte fötterna mot mina lungor. I några veckor kippade jag efter andan, sedan sjönk både baby och mage en bit neråt och jag kunde andas igen. I vecka 27 konstaterade läkarn att babyn låg med huvudet neråt och 2 veckor senare hade babyn sjunkit ner i bäckenet. I det skedet blev jag rädd, läkaren förbjöd tunga lyft och för mycket sammandragninar. Runt vecka 33 ändrade sammandragningarna "form", och gick från kramper i hela magen till värsta mensvärken. I följande lääkargranskning konstaterade läkaren att babyn är fixerad ocj jag är öppen 1 cm, 34+0 veckor. Nu blev allt tungt förbjudet och soffan mitt sällskap. När 36 veckor var fulla fick jag igen börja röra på mig. Var inne en sväng på sjukhuset när jag inte kännt babyns rörelser på över ett halft dygn, vecka 35+4. Barnmorskan önskade mig välkommen tillbaka och föda om 2 dagar då Borgå Sjukus har en gräns på 36 fulla graviditetsveckor. Sen verkade det som om mina sammandragningar tynade bort och jag städade en hel dag utan att känna någonting. Ställde in mig på att få en självständighetsdagsbaby.
Under hela tredje trimestern låg babyn med sina fötter på min högra sida. Hela min högra sida av bröst och mage var sjuk och öm av allt sparkande.
36+5 fick jag så sjuka sammandragingar att benen vek sig och jag mådde riktigt illa. Men till förlossningen ville de int ha mig så jag kröp under täcket och sammandragningarna lättade efter 7 timmar.. Veckan efter hade jag rådgivningsbesök och fick en remiss till förlossningsavdelning för att göra ett "fostervattenprov".


26+4
29+0
32+2
33+3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)