25 november 2013

Veckoslutet

Förstår inte hur ni andra mammor hinner lägga upp flera inlägg till dagen !? Fast jag får väl erkänna att jag hällre spelar Candy Crusch på facebook än bloggar då när jag sitter vid datorn, haha! Eller så är jag bara för trött för att fundera hur jag ska få mina tankar nedskrivna. Jag är trött nu också men tänkte försöka få ett inlägg om de senaste dagarna, som visst blir nästan en vecka ? Minns inte när jag bloggat senast. Förlossningsberättelsen ska jag också försöka skriva.

Natten mellan torsdag och fredag bestämde sig fröken för att inte sova. Halv 4 hade jag fått sova en halvtimme sedan kl 22. Då tog jag flickan i famnen och gick till rummet där Daniel sover. "Här har du, jag går och värmer mjölk", sa jag och satte henne i hans famn. (Hemskt glad blev han ju inte när jag väckte honom 1½timme innan han sku stiga opp och fara iväg på jobb.) Men han matade henne och bytte blöja och hämtade sedan en sovande flicka tillbaka till sovrummet. Sedan fick jag också honom brevid mig i en timme. Fick sova nästan 2 timmar innan hon var vaken nästa gång. Vid 10-tiden steg vi opp och hon var inte det minsta trött. Jag tänkte att om vi går ut en stund somnar hon nog i vagnen, fel tänkt! I 45 minuter var vi ute och gick och hon låg bara storögdt och tittade sig omkring; "vad är det här?".  Vid 1 på eftermiddagen var jag så trött att jag inte ens orkade äta fast magen skrek efter mat, så jag tog flickan i min famn och började sova. Äntligen somnade hon! Och sov nästan 3 timmar.



På kvällen ordnades jobbets julfest och jag åkte trots att jag inte sovit destumera. Det var en lyckad julfest, fast maten var dålig. Roliga program och underhållning. Det var också roligt att få träffa mina arbetskompisar! Vid 22.30 sade jag hejdå och godnatt och körde hem.
Daniel han fick mycket creed för att han ville/vågade vara ensam med en 2 veckor gammal baby hela kvällen och släppte mig iväg för en stund.

Såhär sover man på pappas mage! 
På lördagen steg vi upp vid 9, tog det lugnt och gick sedan ut på gården. Plockade undan lite inför vintern och så. Fröken sov så gott så jag satte babyvakten i vagnen och gick in med posten. Hann bara sätta mig ner innan hon började gallskrika, matdags. På eftermiddagen hade vi mommo här en stund och sedan åkte vi och handlade. På kvällen badade vi första gången. Det var skönt tyckte hon men mittiallt blev hon vrålhungrig så det var bara att låta henne äta och sedan torka och klä på. 

Söndagen spenderades stor del utomhus. Fröken har inte ännu riktigt förstått det där att det är skönt att sova i vagnen så det tog en stund innan hon somnade. Tur kom mommo och gick ett varv medan jag fixade med bilstolen i bilen. (Skit bil kan jag också påpeka!) Sedan blev det pizza och på kvällen tog vi det bara riktigt lugnt! 






4 kommentarer:

  1. Skriva tycker ja att man int hann just alls när hon var såhär liten. Nu när de e rutin så e de annat :) Det här inlägget påminner mycke om vår första tid. Bara att lilla A sov om nätterna och var ju pigg om dagarna och ugglade också i vagnen.(kan de bero på att du vakat mycke själv som hon också ugglar om nätterna?? Adéle sover fortfarande lika som jag när jag väntade henne). Bra att du vänjer från början, korta tupplurer ute e väl rekomenderat ti såhär små den här årstiden :) Hon e nog sååå söt, väntar på att få ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sluta göra natturer ganska tidigt, på våren redan så ja tycker int att ja sku ha vaka :/ för ja har nog sen gått typ 22 o sova varje kväll hela sommarn o hösten :D sen känns de så dumt att sova hela dagen när hon sover längre stunder, då finns de ju annat man måst göra :/ tycker nog de e ganska hemskt när hon får morontvätten imellan först 11 på förmiddagen men när ja int orkar stiga opp 8-tiden när hon e vaken :/

      Radera
  2. jaa nå då e de ganska jännä :O kanske hon endå brås på dig som orkar vaka. ja sku int nånsin kuna jobba nätter :D så lyfter på hatten. Men att vaka med en baby e ju nog int någo kiva :( hoppas d ensart vänder. Skönt att du har hjälp av D sådär mycke med matande!
    Sku svara också på din amningsjuttu i senare inlägget men skriver här :)
    ja tänkt samma när vikten stanna vid 7 kilo till start, kändes hopplöst. Nu är jag nästan 6 mindre än före graviditeten och ammar inte mera så får nog hålla fingrana i styr med julchokon för kilona kommer snabbare tillbaka när man slutar amma ha ja förstått!!,men dom där kilona for sen helt plötsligt iväg först när A blev 3-4 månader, säkert stora mängden mjölk hon drack då före ja sen ga fastmat! så fortsätt du amma de far nog ;)

    SvaraRadera
  3. ja hoppas hon snart börjar sova längre stunder på natten nu när hon orkar vara mera vaken på dagen också :) du tynar ju snart bort om du tappar flera kilon! jaa de kan ju nog stämma att kilona kommer fort tibaka när man slutar amma om man int vaktar va men äter :/

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)