16 januari 2014

Ett stressmoment långt borta men för nära

Det är bara januari ännu och jag borde inte stressa med att tänka på hösten. Ändå så finns det där i bakhuvudet hela tiden; hur ska vi göra ? Nu borde jag njuta av att vara mammaledig, att jag har möjligheten att vara hemma med vår dotter. Ända till sista augusti. (Visserligen byter ledigheten namn här snart men vi talar alltid om att man är mammaledig).
I början av sommaren måste jag ju meddela jobbet ifall jag fortsätter vara ledig eller vad jag har tänkt göra. Jag strävar efter att Matilda ska få vara hemma hela 2014 och börja på dagis i januari om ett år. På ett eller annat sätt hoppas jag vi får det pusslat så det är möjligt.
Ett alternativ är att vi tar amorteringsfria månader på huslånet och jag är hemma med Matilda på heltid. Lever på de små summor FPA betalar. Dethär alternativet är det sämsta för oss och lägst ner på listan. Men det är det bästa alternativet för henne. Att få vara hemma med mamma.
Ett annat är att jag jobbar mindre timmar, mest kvällar, veckoslut och nätter. Så att jag får ihop en lön som jag klarar av att amortera på lånet med. En liten summa betalar ju också staden om vi inte sätter Matidla på dagis. Det här sku bli en hel del pusslande med arbetstider och turer, jag och Daniel sku hamna sköta henne i "skift"; han kommer hem från sitt jobb så att jag kan åka iväg till mitt. Jag vågar tro att det fungerar en tid. Och vi har ju våra familjer som säkert gärna ställer upp någon timme nu och då om de har möjlighet på dagen. Eller morgonen.
Daniel har ju också möjlighet att vara pappledig i 5 veckor om han vill. Men då ska jag jobba. Annars går kassan på minus.
Nu ska jag försöka sluta tänka på saken i några månader, och så ser vi hur vi gör när det börjar bli aktuellt. Och vårdledig vill jag inte vara, för jag tänker inte ge upp min semester. Så de så!

En annan sak som jag funderat över är om jag kunde studera samtidigt som jag är hemma med Matilda. Om jag inte alls skulle gå tillbaka på jobb i höst, utan sätta mig i skolbänken istället ? Och nu menar jag inte att jag skulle studera på heltid, det förstår ju jag att inte går om vi vill hålla Matilda hemma. Utan studera på distans eller studera på nätet. Idag finns det ju flera olika möjligheter. Och jag ska åtminståne försöka ta reda på vilka möjligheter jag har. Allt är ju fast i pengar. Vilka stöd kan FPA bevilja till mig, och hur stora små summor.
Och nej, jag ångrar inte att vi har att stort huslån att betala istället för att bo på hyra. För det är ju så mycket lättare att bo på hyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)