9 maj 2014

Lakrits och citron

Kakan jag bakade till kalaset idag hade jag fyllt med citron och lakrits. En helt vanlig sockermassa som jag färgade gul med karamellfärg och siffrorna var med lakritssås.
Steg upp lite över klockan 6 idag morse och satte igång med sockermassan. (Bottnet och ena fyllningen hade jag lagat på onsdagen, igår fyllde jag den) och idag skulle den då kläs på. Sockermassan ville inte alls samarbeta med mig och fastnade bara i bordet fast jag hade tjockt med florsocker. Sedan när jag provade lyfta upp den, föll den i bitar. Knådade, kavlade och knådade igen. Provade säkert 5 gånger kavla ut den men det blev bara dåligt och nu började massan redan vara så torr av florsocker att klimpen föll i bitar. Ringde till pappa och frågade om han kan hämta sockermassa, men han hade inte möjlighet. Var redan med klimpen ovanför soppåsen men tänkte att jag gör ännu ett försök. Droppade lite mera karamellfärg i den och det gjorde den tillräckligt fuktigt för att jag skulle kunna kavla den ännu en gång.
Och det lyckades, bra blev det verkligen inte, men det lyckades. Och jag fick den nästan hel flyttad på kakan. När jag jämnade ut den gick det ett litet hål på ena kanten men det syntes knappt när det blev "undertill". Fulare kaka får man nog leta efter...
Fyllningen var alltså lakritsfluff och lemoncurdfluff. Smakerna passade bra ihop, hittade fyllningarna via google. Fluff är både enkelt och roligt att göra, och man kan göra det på ungefär vad som helst som smälter.


Lakritsfluff




2 kommentarer:

  1. Kakan va ju helt underbar!! fick inspis att testa nån ny fyllning :) Ja tycker att smaken e viktigare än utseende, och den här sockermssan va behaglig i munnen då den int blev seg, dom som ja nu ha köpt senast färdigt färjade i s-market blir helt hemska när dom får kontakt med grädden man kan int skära i kakan utan att ha hela massan fast i kakspaden och biten ser allt annat än smaskig ut på tallriken när man äntligen fått den där :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju testa på nytt o int allti äta samma kaka ;D nåjoo smaken e ju nog de viktigaste men nu vill man att den ser fin ut också :) sockermassan va ju billig 5,90 för 500g så kanske me lite träning att den blir användbar också i mina händer :D ja tycker butikens färdigt färgade ser hemska ut ren färgen :D

      Radera

Tack för din kommentar :)