4 maj 2014

Vappen och dagarna efter

Det blev en lugn, verkligt lugn vappafton iår. På eftermiddagen mötte vi upp Daniel för att handla (tillsammans med 1000 andra) inför helgen. Efter det tvinnade vi runt hela halva stan med Matilda, vi sökte min TW produkter från 2 adresser, sockermassa som jag beställt, mediciner från apteket och dammsugare och haalare som jag hittat på FB-loppis.
När vi kaffat med C och Matilda ätit middag här hemma packade vi maten och bastugrejerna med oss och for till Daniels föräldrar. Där fixade vi grillmat och sallad. Vad det var gott med mat! Klockan blev sovdags för Matilda så famo gav kvällsvällingen och nattade henne medan jag och Daniel gick i bastun. Sedan bara rann tiden iväg, 2 timmar satt vi ute i baljan och pratade. När Matilda somnat kom också famo och fafa för att bada balja. Skrynkliga och vita efter badandet drack vi ännu mjöd och åt donitsar innan vi packade hem oss. Matilda sov i vagnens koppa så henne satt jag bara på bakbänken den korta stumpen hem, flyttade henne i sängen utan att hon märkte någonting alls.


De flesta mådde säkert som de förtjänade Första maj till ära. Här steg vi upp som vilken morgon som helst. När Matilda tog sin första dagsvila knöt jag lenkkaren på fötterna och tog mig en runda. På eftermiddagen hade jag storkok och fixade närmare 35 matportioner åt fröken. Så nu finns det. På kvällen var vi en sväng till Daniels bror på hemlagade munkar och mjöd. Och nu är det sen skillna på köpt och hemlagat!


Fredagen var vi alla lediga och dagen oplanerad. Men nu gick den ändå. Daniel pysslade med sitt och när han sku iväg till bilbutiken följde vi med med Matilda. Fast vi gick på loppis så länge. Hittade en topp till mig och lite smått till Matilda. En klänning som jag stod och funderade på, igår bestämde jag mig för att jag nog måste tillbaka och se om den finns kvar. Kvällen så var vi bara här hemma, badade bastu och tog det lugnt. 

Fredagens lunch
Blekfis...
På lördagsförmiddagen tog jag Matilda med till stan för att köpa födelsedagspresent till kvällens kalas. Irrade omkring länge innan jag bestämde mig med telefonkontakt till Daniel. Sedan blev det ännu ett varv på loppis och följande "finns allt"-butik. Fastnade förstås med munnen så det tog lite längre tid. 
Mat till Matilda, ut och sova, mellanmål och sedan skicka iväg henne till famo och fafa. Vi fixade oss färdiga för kalas.
Och gårdagskvällen var precis vad vi (åtminståne jag) behövde; bra sällskap och god mat. Chill, vin och skratt. Lite efter 2 tackade vi för oss och like old times så kom Daniels pappa och söka oss. 

Nu sitter jag och väntar på att Matilda ska komma hem, fast hon sover ändå dagssömn nu så egentligen borde jag städa. 

Matilda fick en vappballong av momi





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)