9 juni 2014

Mosad mat

Jag har ända från början kokat grönsaker åt Matilda. När hon blev 5 månader lagade jag portioner med fisk och höna. Och nu finns det maletkött, gris, höna och fisk i frysen. Bara att ta fram och värma. Grönsakerpuréer lagar jag mindre satser igången av det som råkar finnas i kylskåpet eller frysen. Som smaksättningar jag använt t.ex. dill, persilja och gräslök. Så småningom ska jag börja krydda maten lite. I fortsättningen kommer jag inte heller stavmixa hennes mat utan mosa den t.ex. i Tupperwares ExtraChef, för att den ska bli mindre slät och mera grynig. Hon har nog ingen skillna om maten är helt slät eller om det är lite grynigt. Gröten är ju inte alls närapå slät.
Färdigköpt burkmat (Pilttiburkar kallar jag det, fast de nu sen kanske är ett annat märke) smakar ju alla helt lika och är ganska smaklösa enligt mig. I allafall de för såhär små. I skötväskan finns det nog alltid butiksmat och far vi någonstans brukar jag ta med köpt mat för att det är lättare när den inte behöver vara kall. Och går nästan att äta som rumstempererad om det är nöd.
Fruktburkar är det ända som hon får regelbundet. Tycker det är ganska svårt med frukt, det blir så vattningt när man börjar puréa det. På rivjärn brukar jag riva äppel och päron. Banan äter hon "hel", tar en bit från bananen och tuggar med gommarna. Att köpa frukt är inte alltid billigt och jag tror det nog ofta är billigare att köpa en burk för 32cent än att köpa en frukt.

 Egengjort mellanmål, nektarin och banan, det sjönk ska ni veta! 

Välling är ännu också hennes herkku, och det ska det vara varje kväll. Brukar lägga till lite mjölk så hon får mera i sig. Vällingen har vi inte ens försökt byta ut till gröt, då vi vet hur mycket hon tycker om den.
När Matilda varit nånstans övernatten så har vi brukat skicka med en Valio Onni hallon-havregröt för att underlätta, när vi var till skären hade hon också med såna. Men det är förskräckligt vad de kostar, och dessutom är de nog rejält söta. Som tur går havregrynsgröt att värma i mikron också dagen efter...


Fingermat har vi sådär sakta börjat prova. Fröken "mat-direkt" har inte riktigt tålamod att plocka mat med nävarna och sedan ännu måsta söndra det själv i munnen. Men vi övar ;) På veckoslutet fick hon smaka på ärter och nektarin, men det var nog hela ärter och stora bitar nektarin som sjönk ner i hennes mage!







1 kommentar:

  1. Nektarin och banan har jag aldrig tänkt på att kombinera! Måste testas!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)