25 juli 2014

Bilstolsdjungel

De senaste kvällarna har jag spenderat med att läsa om olika sorters bilstolar. Stolen man ska ha efter babyskyddet (turvakaukalon). Och det finns ju inte bara en eller två att välja mellan. Utbudet är enormt. Och prisklasserna där efter.
bilstolslotsen har jag hittat mycket bra och viktigt information. Bestämde mig också för att Matilda kommer åka bakåt så länge som möjligt, helst till hon är 3-4. Ifall hon blir åksjuk kommer vi förstås att svänga henne. Och om bilstolen inte ryms med ryggen i färdriktningen. Annars ska hon åka bakåt.
Tidigare köpte jag ju en Britax Multi Tech II åt henne, eftersom jag inte ville ha en framåtvänd stol före hon ens är 1! Den stolen är ju inte modell 2014 så den är både klumpig och tung. Men det är en kombistol som går att ha åt båda hållena, så den duger bra. Det är en stol som ska vara fast med miljoner bälten (enligt mig) och man flyttar inte den sådär bara mellan bilarna.
Därför har jag nu haft lite mera krav på den andra stolen. Alternativen var ändå många. Funderade på en Be Safe Izi Combi för den ser ganska bekväm ut och barnet sitter så högt upp att det bra ser ut. En Maxi Cosi Moby var också ett alternativ. Brio Zento är ganska likadan som Multi Tech II så den har jag också sett på. En till MT var förstås också ett alternativ. Något som inte tidigare intressrat är Klippan Triofix men ju mer jag läste om den, destu mer tyckte jag om den. Det är inte lätt. Man vill ju ha något som verkligen är säkert för sitt barn.
Har tittat efter begangnade bilstolar på nätet, sett vad det finns just nu och vad folk begär för dem. Inget fanns det som jag fastnade för.
Man blir helt tokig..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)