6 augusti 2014

Ledighet och pengar

Idag har vi besökt FPA för att få gjort ansökningarna till höstens bidrag. Vi provade fylla i ansökan förra veckan på internet men blev inte kloka på vilken blankett vi skulle fylla i så vi bokade en tid till kontoret för att få hjälp. Det var en supertrevlig dam vi hade fått tid hos, mycket hjälpsam och förstod varför vi hade haft svårt att göra det på själva, hon fick också lite fundera vilken blankett det var! Hon tog Matilda i sin famn och lät henne undersöka stolen och skrivbordet för att ha någonting att göra. Blanketterna blev ifyllda och från hösten kommer det en helt okej summa från fpa varje månad.

I början av sommaren kände jag av en liten stress och ångest över att jag måste tillbaka på jobb på hösten. Kände bara att nej jag vill inte! I Juli var jag och pratade med min chef om att komma tillbaka på jobb och hur jag har tänkt jobba. Fyllde i en ansökan om att jobba 90h/3veckor. Tänkte att då borde vi klara oss ekonomiskt och ändå kunna hålla Matilda hemma.
Men en kompis berättade att om jag jobbar mindre får jag mera pengar från fpa. Ringde chefen och frågade om jag ännu kan ändra min ansökan och visst passade det, så nu har jag ansökt om 60/3 veckor fram till 1.6.2015. Det är det minsta jag kan jobba som anställd. Ångrar lite att jag inte sökte för en längre tid när jag engång sökte, men har möjlighet (hoppas jag) att förlänga det sedan.

Vi hade tänkt hålla Matilda hemma ända till Februari, då skulle hon vara 1 år och 3 månader när hon far på dagis. Men nu har vi inte sökt någon dagisplats åt henne, för vi jag hoppas att hon kan stanna hemma ända tills nästa höst. Allt är fast i om min lilla lön räcker till. Dagisavgiften är ju också ganska dyr så vi sparar ju den slanten så länge hon är hemma.

Jag ska alltså jobba 20 timmar i veckan, det blir säkert +- när det är skiftes, så en vecka kan vara mera och följande mindre. 20 timmar är ju 3 korta arbetsturer, eller en kväll och en nattur. Månne jag inte klarar det, haha! Det kommer säkert bli många hej-hejdå i dörren här hemma, jag far på jobb när Daniel kommer hem från jobbet.

När Matilda sedan kommer att få gå dagis kommer hon vara där 15 dagar i månaden. Vi vill ju också hinna umgås med vår lilla flicka.
Ingen av våra föräldrar har möjlighet att vara alterneringsledig och sköta Matilda, men de kommer alla hjälpa någon timme då vi inte ensamma får det och gå ihop.

För mig var vårdledighet inget alternativ. Ifall vi vore ekonomiskt oberoende kunde jag tänka mig vara vårdledig. Men med huslån kommer det inte på fråga.

Jag är ändå mycket nöjd att vi fått det fixat såhär, nu hoppas jag det funkar ända fram till nästa höst! :) Eftersom jag varit "rädd" att hon måste till dagis innan hon ens är 1.  Nästa sommar sku jag också gärna vara ledig hela sommaren, får se vad de säger på jobbet om den saken. Daniel har också ännu (nästan) hela sin pappaledighet att ta ut innan Matilda blir 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)