24 september 2014

Beemoo Easy Travel 4

Förra onsdagen klickade jag hem den, vår nya resekärra. Bara några minuter efter att jag betalat den kom det meddelande att den är påväg. Sen tog det många långa dagar innan jag igår kunde hämta ut den. Men nu är den hemma, och provkörd! Och jag är nöjd :)
Det blev en Beemoo Easy Travel 4, för att den var överlägset billigast och uppfyllde de kriterier jag hade. Beemoo är Jollyrooms eget märke, de gör kopior på dyra vagnar. Roligt för oss fattiga som också vill ha mer än dendär vanliga vagnen. I priset ingick kärran, regnskydd, mugghållare och transportkass.


Framåt vänd endast. Rymlig sits men inte helt liggläge. Matilda börjar vara så stor att hon vill se framåt och fullt liggläge behöver hon inte på vår shoppingvagn. 


 Fotstödet går att höja upp och nedre kanten har ett smutståligt tyg så det är lätt att få bort smutsen som skorna lämnar.


Små eva-hjul, alltså hårda plasthjul. Framhjulen snurrar 360° och går att låsa. Broms på ena sidan men låser båda bakhjulen, lätt att använda. En liten korg, maxvikt 2kg, mycket ska man inte packa med sig. 


Stor sufflet (kuom) som kommer långt fram. Går att förlänga genom att öppna den på mitten och då blir där ett nät, som gör att det vädrar men att solen lyser rakt in (nå de e lätt fixat med en duk). Två olika tittluckor i suffletten. Låsmekanism så att suffletten hålls nere.


Den faller ihop som en paraplykärra så den blir smalare än uppfälld och ganska låg. Ännu lägre om man tar bort hjulen. Man behöver båda händerna för att sätta ihop den, inte svårt men det är ett nytt sätt för mig så det krävs lite övning. Väger just ingenting jämfört med våra Crescentar, 7,5kg. Den har ett handtag så man lätt kan bara den. I bilen tar den också betydligt mindre utrymme än den jag härtills kört omkring med.

För att få provköra den var vi idag med J och E på loppis. Och jag kunde precis inte klaga på den. Fast det bara blev en kort runda. Den rullade bra både ute och inne. Och fast den har delat handtag gick den bra att köra med bara en hand. Lite svårt att komma över höga trösklar men det går att lägga foten baktill för att få den vippad. Matilda trivdes bra i den, klagade inte. Så den verkar nog värd sina pengar! :)


Så liten blir den, att den ryms på frambänken. När bakbänken och bagaget är fullt med lådor.

4 kommentarer:

  1. Har du nån erfarenhet av dubbelvagnar? :) tänkte när du annors vet så mycket om olika vagnar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av syskonvagnar har jag int (ännu) nån erfarenhet, tyvärr :) åsikter har jag, men ingenting konkret :D

      Radera
  2. Hej,
    Googlade runt lite för att hitta någon som testat beemoo easy travel 4 och hamnade hos din blogg. Undrar om du fortfarande är nöjd med vagnen nu när du hunnit testa den lite mer? Har den hållit eller har du behövt reklamera något på den? Vi ska på resa med vår dotter på 10 månader och skulle behöva en smidig vagn😊 Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,
    Jenny Jonasson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Visst är jag nöjd med Beemoon, iallafall för det priset jag betalade för den. Det är ändå en bugdetvagn så man kan inte ha alltför höga förväntningar ;) den har fungerat bra, inget har gått sönder så jag har inte behövt reklamera någonting. Visserligen är den ju inte i dagligt bruk då det är vår resevagn och butiksvagn. Vi hade med den till Spanien packad i dens egen påse + plastpåse, och hel var den efter det. Smidig är den på många sätt, den svänger runt på ställe så är bra på trånga platser. Den har lite stötdämpning och är inte helt stum. Jag har rullat den både på grusväg och på kullerstenar, i snö och på sandstranden. Sandstranden är nu ända stället där den inte riktigt gick framåt.

      Radera

Tack för din kommentar :)