10 augusti 2015

Båtutflykt

När det nu äntligen blivit sommarvärme ute ville Daniels föräldrar ut och åka båt så vi bestämde träff i stranden halv 10 på söndag morgon. Det var säkert sommarens finaste dag då det inte blåste just alls och var nästan en molnfri himmel.
Vi tog sikte på Tirmo för att äta lunch där men vi hade inte bråttom så vi körde sakta största delen av vägen.


I Tirmo blev det pizza (när jag var där på midsommaren bestämde jag att det ska bli pizza där ännu i sommar). Matilda sysselsatte sig med att plocka kottar på terrassen men kom nog till bordet när pizzan serverades. Sedan började hon bli så trött att det var bara att hoppa i båten. Daniel kastade sig på bakbänken och lät mig köra en stund men han kunde inte länge bara njuta och låta mig sköta körandet. Matilda somnade sittande i min famn när vi kört en stund.



På hemvägen körde vi förbi Daniels farbrors sommarstuga och de såg ut att vara "hemma" såg vi gjorde ett besök hos dem. Matilda sovstund blev ju inte lång då hon slog upp ögonen direkt som båten lite saktade in. De hade en fin sandstrand och det var en överlycklig flicka vi hade som satte sig med spade och grävde i sanden. Efter en stund i sanden frågade jag om Matilda ville komma och simma (denhär sommaren har "simma" varit att doppa fötterna i det kalla vattnet). I strandvattnet var vattnet säkert 22 grader och Matilda blev riktigt ivrig med plaskandet. Ingen simdräkt hade vi med men det gick bra med skjorta och blöja, och utan skjorta när den blev genomvåt.



En liten gädda drog dom upp så idag ska vi äta stekt gädda
När vi kom hem åt Matilda en megaportion mat och Daniel tyckte hon förjänade lite glass på det. Att det var jag som från början föreslog glass behöver vi inte tala om. Så det blev glass på åstranden, som sällskap fick vi pappa.
Fast klockan igentligen började vara sovtid när vi kom hem blev vi ute på gården och vänta på mamma och F som sku komma här via. Matilda fick åka lite gräsklippare och hoppa på pomppun medan vi väntade. Matildas kvällsmål bestod av olika bär innan det blev duschen och så i säng. Att vara ute hela dagen tar på krafterna och hon somnade som ett ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)