19 oktober 2015

Kalasförberedelser

Det är ju inte många veckor mera så fyller Matilda 2 år och jag är lite stressad över hur vi ska få i ordning ett kalas åt henne med en 2 veckor gammal baby. Planeringen satte jag igång redan för några veckor sedan, genom att beställa inbjudningskorten och börja dela ut dem. Några är ännu kvar här hemma som borde komma iväg till rätt mottagare. Samtidigt började jag också fundera på vad vi ska bjuda på. Jag vill komma lätt undan samtidigt som det ska vara hemlagat så långt som möjligt. Och det mesta ska gå att laga dagen innan så det inte blir kaos på kalasdagen. Och som Daniel sa, gör allt färdigt dagen före annars står du hit och gormar när det misslyckas en stund innan gästerna kommer.
Kakan har nog varit mitt största bekymmer, hur ska den se ut. Fyllningen är under kontroll men utsidan. Nå under veckoslutet bestämde jag hur kakan ska se ut, så får vi göra så gott vi kan. Från början hade jag tänkt laga en stor kaka på rulltårtsbotten men nu är det så många gäster som inte kan komma (vad är det för sätt att boka resa till sitt barnbarns födelsedag?!) så det får räcka med en rund kaka. När kakans utseende blev klart kom temat också sådär på köpet. Jag har inte frågat Matilda hurdan kaka hon sku vila ha, jag tror inte hon bryr sig så mycket. Men det blir iallafall en kaka med ett motiv hon känner igen.
Den saltiga delen får bestå av cocktailpiroger och äggsmör. Det kan alla äta och Matilda älskar cocktailpiroger. Mamma har lovat baka bulla så det blir färska bullar på sidan om kakorna.
Idag skrev jag en inköpslista med vilka ingredienser som måst inhandlas till kalaset. Det mesta sku jag kunna handla denhär veckan så finns det färdig hemma.
Sitter som bäst och surfar runt efter rätt färgs sockermassa och lite annat jag sku behöva, funderar att beställa hem det så behöver jag inte springa runt hela stan för att se om det finns i butiken. Samtidigt kan jag beställa hem lite sådant som behövs till dopet. För det har jag ju också redan börjat förbereda genom att beställa smörgåskakor.

Vi får hoppas vi har en baby som tar långa tupplurer under dagen så jag hinner baka. Som det nu ser ut kommer ju Daniel var hemma dagen då det ska bakas så jag vet att han nog kommer hjälpa så mycket han kan. Om Matilda får ha dagisdag eller ledigt har jag inte bestämt ännu. Lättast är det ju om hon är ur fötterna när vi ska städa och baka. Fast hon kanske sku kunna vara hos mamma också..

Dom gästerna som bokat annat åt sig på Matildas födelsedag och sagt att dom kommer en annan dag, det är något jag blir så irriterad på! Visst kom en annan dag bara, men räkna int med att det finns kaka den dagen! Helt som om släkten inte sku veta när Matilda har födelsedag... argh!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)