17 oktober 2015

"Shopping" med mamma

Det här veckoslutet är det i love me-mässa på mässcentret i Helsingfors, en mässa jag så gärna ville besöka. Vi var där förra året med mamma och Matilda och gick omkring. I år fick jag ingen med mig så jag fick lämna imellan. Visst finns imorgon också men jag besöker hellre mässor på en vardag än på veckoslut. Nu i efterhand var det kanske helt bra att jag inte for för min höft krånglar så mycket att jag hade säkert bara haft värk hela natten.
Istället föreslog mamma att vi kan fara in till stan (vår stan) och gå på café. Så efter Matildas dagsvila blev det Konstfabriken för lite shopping och kaffe. Så jätte mycket shoppade vi också; mamma köpte en fleece åt Matilda till födelsedagen då hennes fleecar börjar vara små. Så tog vi kaffe och bulla på Coffee House. Matilda var så glad över en liten bullabit och efteråt i bilen berätade hon flera gånger att hon varit på café och ätit bulla.
Vi var ännu till matbutiken innan vi var färdiga på stan. När vi tog kärra åt oss gick Matilda raka vägen efter en liten kärra, tog den och gick in genom portarna. Uppe på leksaksavdelningen plockade hon 2 mjukisdjur i sin kärra, som jag plockade bort när hon såg på traktorer. Sedan gick hon vidare och plockade 2 plastbilar i kärran. Hohhoh, jag kunde inte annat än skratta åt henne samtidigt som jag försökte förklara åt henne att man kan inte bara ta, man måste betala också. Och att hon nu inte får några nya leksaker. Medan jag var borta en stund hade mamma fört bilarna tillbaka men då hade Matilda hittat en jättebrandbil med massor av ljud. Och innan vi äntligen kunde gå ner och handla mat sku hon ännu peta på en sparkbil som hon försökte lyfta i sin kärra.
Och sådär som man inte ska göra, så fick jag muta henne med ett mellanmålskex för att få henne att sitta i kärran medan vi plockade matvaror. Sku hon ens vara lite rädd eller blyg i butiken, men hon far nog iväg bara hon slipper bort från kärran. Så att fara ensam med henne till butiken ser jag inte som något alternativ just nu. Tur brukar det fixa sig på något sätt. Och vi har verkligen tur då vi ofta får handla i fred med Daniel när någon av våra föräldrar brukar erbjuda sig att vara med Matilda medan vi är till butiken. Roligare för henne och skönare för oss.

Förstås nu när jag inte kan prova några kläder så hittade jag en massa fint inne på Cubus. Det är ju höst och stora mjuka tröjor som gäller! Fastnade för en poncho (inte alls min stil!) som jag tänkte sku vara lätt att använda nu på vintern då jag ammar och ska prova hur det känns med en sådan bara jag blivit av med badbollen. Hittade också ett par byxor/leggings som jag "måste" ha. Tur kan man snart börja önska sig julklappar, hehe. Kanske pappa vill komma med på en shoppingrunda till Cubus, jag vill nämligen ha en ny rock till julklapp. Inte för att jag behöver en till vinterrock utan för att jag vill ha. 


Nu när jag var inne på Cubus hemsida hittade jag allt möjligt fint jag sku kunna klicka hem till mitt klädskåp. Som nog kanske sku behöva gås igenom och uppdateras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)