4 november 2015

Hälsat på

Idag har vi varit och hälsat på till Matildas nya dagvårdsplats. Det var andra gången vi var där och hälsade på men Matilda var redan som hemma. När vi kom in klädde hon av sig haalaren och gick direkt till lekrummet för att leka. Hon kom ihåg att de har en hund så den ville hon ju träffa, fast hon var rädd för den och vägrade gå nära den. Det är skönt att hon inte verkar ha problem med att det var nytt ställe och nya människor. När hon lekt en stund kom hon till köket var vi satt och pratade, klättrade upp på stolen och sa att hon vill rita. Nu har ju hon haft med mig båda gånger, idag var också Daniel, men tror inte hon ändå kommer ha problem med att bli där på morgnarna.
Då jag fick veta att hennes hemdagvårdare slutar i November blev jag lite sur och förskräckt, ska hon nu mitt iallt flyttas till dagis. Nå på dagis fanns ju inga lediga platser (en i finska gruppen men det är hon för liten för) så vårt alternativ var privat familjedagvård. Det betyder att hennes kommunala dagisplats sägs upp. Men bara lillebror har fått sitt namn kommer jag sätta dom båda i kö till dagiset, till hösten.
Det här nya stället verkar helt bra, det är 2 stycken som har familjedagvård så det är lite flera barn. Jag tror det gör riktigt gott åt henne med flera barn i olika åldrar, också lite flick-kompisar.
Nu gäller det bara att få in pappren till kela för att få avgiften betald. Det är inte billigt att ha barnet i privat dagvård.

Matilda kommer fortsätta med sina 12 dagar i månaden och vara hela dagen då som hon är. Jag för henne till morgonmålet och Daniel söker henne när han slutar. Eftersom hon behöver rutiner är det bra att hon vet att hon alltid äter morgongröten där när hon ska dit. Och på eftermiddagen hinner hon leka ute innan hon ska hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)