3 november 2015

Kroppen 2 veckor efter förlossning

Hela dethär året har jag stadigt gått upp i vikt. Jag har ju varit gravid i princip hela året framtill slutet av Oktober. När jag blev gravid tänkte jag att jag inte ska lämna träningen utan försöka träna så mycket jag orkar för att hålla kroppen i skick. Nå, av olika orsaker har jag knappt tränat alls. Största orsaken är nog den enorma tröttheten jag dragits med. Jag har nog ingen muskelmassa utöver den man måste ha för att kunna röra sig. Och det känns i kroppen. 
Jag vet inte exakt vad jag gick upp i kilon för jag vägde mig aldrig den sista veckan innan han föddes. Sista gången jag vägde mig var 40+4 och då hade jag gått upp nästan 20kg. Så räknar nog med att jag gick upp över 20kg. Det var inga fina siffror vågen visade. Med Matilda gick jag upp 18kg, men påriktigt var det nog mera då jag tappade alla muskler som ju väger mera än fläsket. Dessutom fick jag aldrig bort alla gravidkilon som kom. Så nu hade jag en startvikt på 3kg mera. 
Igår när jag gick på vågen (11 dagar efter förlossningen) är det 9kg kvar till startvikten så ganska fint har det sjunkit. Nu kommer det ju nog sakta ner och säkert stanna upp tills jag börjar röra på mig ordentligt. Ännu ids jag inte ens fundera på någon form av träning. 
Fast jag har en hel del överlopps på hela kroppen känner jag mig liten nu när magen är borta, det är ju ganska självklart. jag går helst med lösa kläder för att slippa känna hur det klämmer och spänner om kroppen. Lite går ju att dölja med en lös tröja ovanpå amningstoppen. 
Just nu känner jag ingen stress med att komma i form, bli av med fläsket och få på mig mina gamla kläder. Den tiden och känslan lär nog ska komma. Min plan är att hyra ett medlemskap på LadyLine och börja gå där på dagarna när Matilda är hos dagmamman. Dit får man ju ta med babyn och gå på mamma-barn jumppa. Och ett pump-pass i veckan har jag blivit lovad. Nu till vinter blir det nog knappast mycket lenkande, ut och gå med vagnen nog men inget springande. Springade tar jag itu med när snön smultit (om det nu kommer någon snö). Och där har jag fakiskt satt upp ett mål; Midnight run i slutet av Augusti. Så sedan är det bara att springa hela sommaren. 
Någon tycker säkert att man nog kan börja gå ut och gå direkt efter förlossningen, och visst om kroppen håller det. Jag lider ännu av sjuk höft och jag märker att den blir värre om jag går mycket. Min livmoder har heller inte läkt färdigt ännu, jag känner en smärtpunkt inne i mig som inte alls tycker om när jag bär på t.ex. bilstolen eller matkassar. Ännu för en vecka sedan fick jag äta värkmedicin dygnet runt för att alls kunna vara. Så det tar nog en tid förrän min kropp har återställt sig. 
Sådär i hemlighet drömmer jag ju nog om att få tillbaka kroppen jag hade sommaren 2012, men det krävs en hel del träning till det. Får jag till det med träningen hemma så kanske det lyckas men tror inte jag har tid att springa på gym 5-6 gånger i veckan. Just nu är jag nöjd bara jag sku få på mig mina vanliga skor! Hoppas hoppas att fötterna krymper tillbaka, jag har inte lust att köpa en hel ny skogarderob åt mig. Till dopet kommer jag knappast få på mig någon av mina klackskor så får väl gå barfota den dagen. Bara någon klänning passar är jag nöjd, men jag tvivlar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)