14 december 2015

Det där med julklappar

Igår skrev jag ett inlägg med våra julklapps önskemål och idag funderar jag över julklappar åt andra. Åt vem ska man köpa? Vad ska man köpa? Och för hur mycket? Nu är svaren ju helt upp till var och en själv, men du kan kanske berätta hur du tänker och gör ? :)
Jag har försökt skala ner på vem alla som får julklappar, det är helt tillräckligt många ändå. Förstås ska barnen få en julklapp, och i år är det ju flera barn så flera julklappar alltså att fundera ut. Till vems alla barn ska man köpa? Barnen julklappar är väl de lättaste att köpa då det alltid finns något ett växande barn behöver. I år har jag hört mig för om vad barnen sku villa ha, men också köpt sådant jag tycker är fint. Matildas julklappar har ja handlat under hela hösten då jag hittat någonting bra, som t.ex. pjamas från Lidl när de sålde. Daniels julklappar brukar jag köpa på Galna Dagar och an efter som jag hittar någonting jag vet att han sku behöva. Svåraste julklapparna är nog åt mina egna föräldrar, de har ju redan allt! I år frågade jag vad de specifikt sku önska sig och så får de det som de sagt, lättast så. Det är väl ändå tanken som räknas? Julklappar åt vänner har jag tänkt hoppa över. Jag tycker det är viktigare att komma ihåg dem på deras födelsedagar än på julen. Barnens gudföräldrar får någonting lite som tack för deras närvaro det senaste året.
Jag är ju inte längre barnet i familjen så jag får "dela" mina julklappar med mina barn. Vilket jag är helt okej med, jag har ju nog fått min del av julklappar redan under många år. Nu vet jag redan vad jag kommer få av mina föräldrar då jag själv valt något från min lista jag behöver, och jag är helt nöjd med det, behöver inte mera än det. Daniel har brukat köpa örhänen eller en Nomination-bit åt mig men nu verkade det som att i år blir det ingen smycke, fast man vet ju aldrig vad han hittar på, han är duktig på överraskningar ;).
Ibland känns det som att julklappar är jätteviktigt, att man köper bara för att det hör till. Jag sku helst inte alls köpa bara för att köpa. Eller för att det hör till. Det ska väl finnas någon liten tanke bakom, ens en liten. Jag vet många som får julklappar för flera 100 och folk som köper överdrivet mycket julklappar.
Jag har alltid önskat mig en lite dyrare sak av pappa till julklapp som jag också brukat få. När min lillebror föddes förklarade han att jag fick mindre julklappar men till samma värde. Det har han hållit fast i ända tills Matilda föddes och jag inte längre var barnet. Och det tycker jag är rättvist. Så tack för det pappa <3.


Förra julen med 1 barn, hur ska det inte se ut i fortsättningen ?!
Precis såhär känns det.

Jag har inte räknat hur mycket jag lagt ut på julklappar, vet inte om det är bra eller dåligt. Har försökt hålla mig inom vissa ramar när jag köpt julklappar och försökt vara så rättvis som möjligt. Men fort blir det stora summor när det är en 20 lapp här och en 10 lapp där. Nästa år kanske jag borde göra en ordentlig julklappsbudget och hålla mig till den.

1 kommentar:

  1. ja ha försökt att minimera allt, åt egna barnen ha de nu blivi lite mer, sånt som ja nu under hösten tyckt dom "behöver" sen köper vi åt kusinena å några till barn men en mindre sak påmann, inga stora saker eller massor, dom vuxna får sånt som endå går åt men försöker lite tänka efter att de blir någo man kanske int köper själv någo kiva te eller annat som förvinner när de e oppätet. Alla har ju allt, tilome barn har allt dom behöver å då blir de jättesvårt, man vill ju int fylla folks knutar me massor av onödit tavara...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)