21 februari 2016

Mumin hela veckan

Vi har haft sjukstuga nästan hela veckan igen. Denhär gången hade vi magsjukan på visit, den visiten man allra helst hoppar över! Eller vi tror iallafall det var magsjukan, helt säkra är vi inte då ingen av de vi umgicks med förra veckoslutet blivit sjuka, och här var det Daniel som var värst utsatt. Matilda var till dagis på måndagen men sedan var hon hemma resten av veckan försäkethets skull.
Vi hade några riktigt sköna familjedagar om man bortser från risken för magsjuka (och alla försiktighetsåtgärder kring den). Både tisdag och onsdag var vi ute och gick i solskenet och lekte ute på gården. Annars var vi bara hemma ända till fredagen. På onsdagen var vi till grannarna på mat men de är nu nästan som att vara hemma.


På torsdagen hade Matilda nästan 39 grader feber mitt i plötsligt och verkade få flunssa, Men febern var borta på kvällen och också flunssan lättade. Nu har hon bara kvar sin äckliga slemmiga hosta, den tycks aldrig ge med sig! Vi ska imorgon och kolla öronen efter öroninflammationen i Januari så ska samtidigt fråga om hennes hosta.
Mathias har tyckt att vi inte behöver sova på nätterna utan har ätit med 1-2 timmars mellanrum hela veckan och därimellan viftat och haft sig i sängen. Känner mig som en zombie från och till då nätterna inte blivit till någonting. När jag annars också varit på min vakt nätterna för att höra ifall någon spyr.


Fast vi nu varit ute i solskenet har vi också hunnit se Mumin x antal timmar denhär veckan. Är man sjuk får man lov att se på Mumin nästan så länge man vill. Jag bäddade ett lakan på soffan ifall om och Matilda intog sin plats och beställde glass "vila glass". Hon kom nog ihåg att senast hon var sjuk hade vi lakan på soffan och då fick hon äta glass där. Denhär gången gick det inte igenom utan hon fick nog komma och äta sin mat vid matbordet.
På fredagen vaknade jag 06:29 av "mammaaa tv:n på!", och jag ville nästan börja gråta. Varför kan hon inte sova ens en timme längre ?! Förde henne tillbaka i sängen och sa att vi ser inte på tv mitt i natten. Hon sov nu knappast efter det men en timme senare gjorde hon ett nytt försök och då gav jag med. Steg själv upp och gick i duschen. Vi hade Mathias rådgivning på förmiddagen så kunde inte ligga och dra mig hur länge som helst. Matilda fick vara hemma med Momi så länge, onödigt att släpa omkring på sjuka barn.


Igår var vi påriktigt första gången någonstans på en vecka då Nixu bjöd på inflyttningskaffe. Någon gåva hade jag ju inte hunnit skaffa då hela veckan fick planeras om så sprang fort in i en butik och köpte någonting smått åt henne. Hon bjöd på allt möjligt gott och vi spenderade eftermiddagen där innan vi körde hem i snöyran.


 På kvällen ville Daniel ha någonting gott så han fixade tacos utan skal, lika gott fast det fattades en del ingredienser.



Jag hoppas det var vinterns magsjuka vi hade fast vi kom lindrigt undan, så vi nu håll immuna mot den en tid framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)