1 februari 2016

Nästan så jag flyttar ut

Idag morse vaknade jag av att Daniel smällde och hade sig i köket. Tänkte att vad är det nu som han är så arg över att han måst väcka hela huset. Efter en stund hörde jag honom ropa att dit igen är en mus i lådan under spisen. Och det som smällde så var socklarna som han rev loss när han försökte få tag på musen. Sedan började han slå med någonting och ropade att nu var det ett till möss i roskisen också. Huj fy! Jag drog bara täcket tätare om mig och hoppades han sku få livet av dom små fanskapen. Han använde brödkniven som redskap så nu blir det att fara och köpa en ny brödkniv. Tur använder vi nu brödkniv kanske en gång i månaden så vi klarar oss. Ena musen fick han livet av och den andra han smita tillbaka varifrån de kommer.

Det var för någon vecka sedan som jag sku ta på mig silikon pannlapparna (handskar är de ju nog) och märkte att den ena va sönder. När vi kollade noggrannare hittade vi silikonsmulor i lådan och musskit. Alla handdukar och pannlappar åkte i bykmaskinen och vi tog loss socklarna för att se hur det såg ut under skåpen. Tur är alla lådor hela i botten utom lådan under ugnen så de kommer inte in i lådorna var vi förvarar torrprodukter!
Eftersom vi har ett nytt hus så vet vi ju att vi inte har hål i väggarna någonstans, förutom på ett ställe; bakom roskisskåpet var vattenröret går. En springa på några milli där de nu då hittat sig in. Daniel får nog se till att dra uretan runt omkring så det iallafall en tid är stopp där.

Redan första vintern vi bodde här satt vi upp mössfällor på vinden och har nog lyckats fånga en och annan mus. Nu på hösten hade någon sprungit iväg med ena mössfällan och nu har den andra gått sönder. Sa till Daniel innan han gick ut genom dörren att han får fara och köpa 10 mössfällor och en katt!

Nu hör jag förstås krafsande hela tiden, fast det inte alls behöver vara någon mus. Men springer det en mus över golvet så tar nog Mathias och går till grannarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)