16 mars 2016

Familjeveckoslut

Vi hade ett lugnt och stressfritt veckoslut tillsammans hela familjen, njuter nog av våra veckoslut och känns hemskt att veta att i höst kanske de inte är så många!
På fredagen när Daniel kom hem från jobbet så hoppade jag och Matilda i bilen och for iväg på ärenden. Först gjorde vi mindre roliga saker, men som enligt henne säkert var mycket roligare än vad dagens höjdpunkt enligt mig sku vara. Jag hade lovat Matilda att vi ska fara ti biblioteket och låna hem lite böcker. Jag tänkte det sku vara roligt för henne att få gå i bibban och välja böcker att låna. Men nä! Fast hon tycker om att läsa, läser själv och vill lyssna, så bibban var inte det minsta intressant.
Hon tog en bok ur hyllan och gav den till mig, jag sa att vi kan låna den. När vi sku gå vidare till nästa hylla kommenderade hon mig att sätta boken tillbaka i hyllan. Och där tog hennes intresse slut för böckerna i hyllorna. Hon hittade ett bord med pussel och satte sig där. Så jag fick själv gå igenom hyllorna och försöka hitta någon bok vi kunde låna. När jag hittat muminböckerna blev hon lite intresserad igen och kom och välja 2 stycken. Sen valde jag ännu en Ingrid-bok så vi nu ska någonting att läsa. Efter bibban for vi ännu ett varv till loppis, dåligt besök, ingenting i rätt storlek.
På kvällen gick vi till mammas för att äta nybakta semlor, mammas semlor är nog de bästa! Chillade där en stund innan vi gick hem.Jag slängde ihop en ostkaka innan vi gick och sova. Lagade en drottningostkaka med Valios kvarg, blev god så den kan jag laga flera gånger fast måste lite ändra receptet till nästa gång.


På lördagen steg vi tidigit upp, som vanligt, och var ute på gården redan halv 10. Daniel fixade lite med ved, Matilda sku åka traktor och jag och mamma njöt av solen. Vi åkte lite på rumppan nerför branten, de glider ju så bra med suprafillhaalaren på skararn. Matilda ville ut och gå men just då kom barnens småkusin med sina barn för att hälsa på så vi gick in medan Matilda gick ut och gå med momi. De var här en god stund och Matilda hann komma hem, äta, leka och gå ut och sova innan de också for hem för dagsvila.
När Matilda vaknade från dagsvilan var det bara chipchop att byta från fleecedräkt till fleecerock och så hoppa i bilen. Vi var bjudna till M på kaffe. Hon hade dukat upp allt möjligt gott och jag hade med ostkakan jag lagat. Vi gick husesyn då vi inte varit där förut men Matilda hade inte ro till det utan bänkade sig vid kaffebordet och snålades på bakverken. Hon som inte ens brukar vara intresserad!
Vi drack kaffe och åt gott, Matilda åt så mycket sött som hon nog aldrig gjort förut, men må nu äta då. Sedan umgicks och lekte vi innan det var dags att fara hem.


Dom här var det Matilda suktade efter
Söndagen kom med fint vårväder så vi gick ut direkt efter morgongröten fast vi hann inte länge vara ute så kom famo och fafa på kaffe. Daniel var ett varv till stan och jag fick lite egentid här hemma när barnen sov ute. På eftermiddagen gick vi ut och hoppa i vattenpölar, Matildas favoritsysselsättning där ute. Hon var långa vägar på väg ut och gå men fick komma tillbaka då Daniel inte ville gå ut i träcket och gå. Så hon sysselsatte sig med att springa fram och tillbaka genom en stor vattenpöl. Mathias tycker int alls det är roligt att vara ute i kärran vaken, dessutom satt han nog så otroligt dåligt i Brion, att jag undrar inte alls att han inte trivdes! In och äta mat och så iväg på simning.
Vårens fotografering var på söndagen så det var frisim hela tiden medan andra fotades. Mathias dök första gången, simläraren sa till fotografen att han får en enda chans, och de ska gå fort, när han sku fota Mathias. Mathias hade ögonen fast så bilden blev inte så lyckad, men han sa inte ett ord när han kom upp till ytan! Matilda fick också dyka, hon vågar inte sätta huvudet ner i vattnet men förra gången och nu så har jag haft henne i famnen och så har vi farit under vattnet, så hon ska börja minnas. Och nu dök simläraren med henne så vi sku få någon bild, får se sedan om de blev bra. Matilda blev hon lite arg/ledsen av dykningen men det gick om när hon fick se bilen i kameran.
Hem och äta gröt och så i säng. Fast Matilda var helt trött så inte sku hon sova, nej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)