18 april 2016

Bättre nätter att se framemot ?

Att få sova, inte bara 1 eller 2 nätter i rad, utan 3, det är verkligen lyx! På fredagen sa jag till Daniel att han får sova med Mathias i början av natten, så kan vi byta sedan. Då jag inte fått sova på hela veckan när Mathias varit sjuk och haft illa att vara på nätterna. Matilda var annars bara hos momi övernatten så vi hade ju bara ett barn som sku störa oss på natten. Vid halv 2 vaknade jag av att Mathias grät, steg upp och gick och lade mig brevid honom. Efter en stund lugnade han sig så han kunde äta och så verkade han nöjd en stund. Nu när han varit flunssig har han legat på mage, så jag rullade över honom på mage och där somnade han efter en stund. Jag hade sagt till Daniel att jag vill sova till 2, så kan jag ta över sedan, men han bäddade ner sig tillbaka brevid Mathias och började sova, så jag gick tillbaka till gästsängen. Halv 7 kom Daniel och sa att nu sku Mathias vara hungrig, sen låg vi ännu och slumrade till 8 innan vi steg upp. Det var så skönt att få sova mera än 30-60 minuter i sträck!
På lördagen var ju barnen borta övernatten då vi var på bröllop så då fick vi ju också sova ostört. Fast jag sover hemskt dåligt efter att jag druckit alkohol så det blev nog ingen skönhetssömn, men iallafall inget barn som väckte mig. Väckarklockan nog för jag sku ju på kirppis :D
I natt har Mathias sovit bättre än på flera månader, tänk om det sku fortsätta såhär, men jag vågar inte hoppas. Han somnade vid 21, grät lite vid 00 och vid 3 var han hungrig. Sedan flyttade jag honom tillbaka i egen säng och där sov han till 7. Så en supernatt för hans del, och vi är glada.

Efter påsk provade vi med att Daniel flyttade tillbaka till sovrummet och Mathias flyttade i vagnen i vardagsrummet. Men det blev bara pannkaka, vet inte om det var bara någon "periord" hos Mathias, men i 5 nätter var jag uppe en gång i timmen för att ge tutten till honom, och sedan sa jag att dethär går inte. Så Mathias fick flytta tillbaka till sovrummet och Daniel till gästrummet. Dehär nätterna sov nog ingen annan än Matilda, som också grät ibland på nätterna. Efter det har Mathias sovit mer eller mindre brevid mig om nätterna, för jag orkar inte stiga upp och ge tutten hela tiden. Och de nätter han sovit i egen säng i början av natten, har för det mesta slutat med att jag somnat medan han äter första gången vid 12-1 och vaknat nästa gång han är hungrig. Han verkar behöva tryggheten han känner med att sova brevid mig, eller ens i samma rum. När han sover brevid mig är han inte alls lika orolig och sover djupare utan att gnälla efter tutten hela tiden. Så då får han också sova där.

Jag har de senaste veckorna kännt att min sömnbrist börjar vara i farozonen redan och att jag nu verkligen måste få sova mera om nätterna. Jag har haft jätte svårt att koncentrera mig, jag känner mig sådär småstressad hela tiden utan orsak, och det värsta; jag tappar mina tankegångar hela tiden! Jag tänker att jag ska göra det och det, och vips så har tankegången avbrutits och jag har ingen aning om vad jag just tänkt. Och det gäller alla tankar, och det att jag inte kommer ihåg gör ju mig bara irriterad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)