23 september 2016

Höstträning

Efter 3 år utan dessmera planerad och rutinerad träning har jag nu tagit mig i kragen och gjort upp en liten plan för hösten. För att någonting ska bli gjort. Mitt mål är att få en stark rygg och bål, och mjukna upp i kroppen, för jag är påriktigt stel som en pinne. En stark rygg och bål behövs i mitt jobb, och annars också helt i vardagen. Min rygg är så svag efter graviditerna att jag ofta tror den ska brista.

Jag anmälde mig till måndagsjumppan här i byn så på måndagar är det "lihaskunto" på schemat. Sku jag ha andra alternativ sku jag nog byta jumppa men nu finns det inte andra och det är ju ändå bättre än ingenting. Hon som drar har inte ett färdigt upplägg för timmen utan "ser vad vi hinner med", något jag inte alls tycker om. Tycker man nog kan planera rörelserna efter tiden man vet man har. De flesta deltagarna är otränade tantor och de flesta rörelserna är nog helt för svåra för dem, jag ser ju att de inte har en aning om vad en ojentajapunnerrus är och såna ska man göra liiite flera i uppvärmningen, så till nästa sommar har jag nog snygga armar ;). Jag kommer iallafall iväg hemifrån varje vecka en timme då jumppan är schemalagd och betald. 
Jumppan är det ända jag har som veckovis träning, det andra är varierande. Jag har satt ett mål åt mig att gå 10km varje vecka, det är 2-4 lenkar. Beroende på hur långt jag går blir det olika antal per vecka. 10km känns passligt då jag ändå går med vagnen, att skuffa på 25kg gör nog sitt för lenkken. Det ger passligt med flås och frisk luft. 
Jag som annars helst tränar med kulan har nu bestämt att lämna bort den en tid och fokusera på övningar som mjuknar upp musklerna. På yogaaia har jag hittat några bra videon som fokuserar på ryggen, axlarna, nacken och bålen, precis det jag behöva stärka och tänja. Minst 3 gånger i veckan ska jag "sträcka" på kroppen och känns det som att jah vill göra det varje dag, så gör jag det. Sen när jag fått ryggen i bättre skick tar jag fram kulan igen. 

Då hösten innebär ingen hård och intensiv träning för mig utan stärkande med övningar från yogan. Känns iallafall bra att jag gjort upp en plan jag också klarar av att följa fast det inte blir mycket ledig tid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)