21 november 2016

Sjukstuga och mycket program

November-månad har varit sjukstuga i vårt hus. Började November med att stanna hemma med Mathias som hade lite stegring och ont någonstans då han inte kunde ligga stilla under nätterna. Sedan kände jag att jag inte själv är i arbetsskick så fick söka sjukintyg åt mig själv och vila hemma. Jag och Daniel hade helt klart samma flunssa då det var lungorna som fick sig. Barnen verkade klara sig undan den flunssan. Matilda är den som igentligen varit friskast, hon har sin hosta som hon haft redan 2 månader men inte haft feber eller varit hängig så hon har varit normalt på dagis. På fredag och lördag var hon lite snorig men efter att jag satt akupunktur-plåster på henne har jag inte sett något snor. Mathias har varit hemma från dagis någon dag varje vecka. För 2 veckor sedan fick han 1-års vaccinen och Twinrix-vaccinet som gjorde att han fick feber någon timme efteråt och Daniel fick vara hemma med honom 2 dagar. På torsdagen ringde de från dagis och sa att Mathias har feber, "int e de bara som 37,9 men ändå.." och halvtimme senare när jag sökte honom hade de redan mätt 38,4 så det steg fort. Jag antar att det var MPR-vaccinet som aktiverade sig och gav feber för han hade inga andra flunssa symptom och var hur pigg som helst. Jag var hemma med honom på fredagen och hade tänkt mig att febern nog sjunker under natten men icke. Hölldes stadigt runt 38,5 men eftersom han var pigg och orkade hålla på gav jag inte värkmedicin till honom. Mot kvällen blev han lite gnällig och då fick han medicin och så hade han fått ännu på natten när han var brännhet. På lördag morgon var han feberfri så vi behövde inte ändra våra planer för kvällen.
Igår har jag plåstrat dom båda med akupunktur-plåster mot deras hosta, och nu hoppas jag verkligen det hjälper. Sku vi inte ha nytt hus sku jag misstänka mögel, kommer inte på andra orsaker som kan göra hostan så långvarig men det lär ska vara en seg hosta som går omkring på dagis.
Hoppas November var vår sjukmånad och vi nu får vara friska en tid. Men första året på dagis kan ju nog vara ett riktigt tufft år för barnen då de hela tiden utsätts för olika bobbor.

Förutom att vi hunnit vara sjuka har vi varje vecka i November haft något program inbokat, jag eller barnen. Första veckan var jag på magnetröntgen, vasu-samtal på dagis och så hade vi ju Matildas 3-års dag som vi inte firade desturmera då vi redan haft kalas. Jag slängde ihop en kaka av ett botten jag hade i frysen och så bjöd vi momi och mofi på "kalas". Senare kom också famo och fafa men då var jag själv på jobb.
Andra veckan hade vi 1- och 3-års rådgivning och så hade jag läkare ännu samma dag.
Förra veckan hade vi tandläkare för båda barnen och så hade jag jobbets julfest på fredagen. Så fullt program har vi haft hela tiden. Också veckosluten har vi haft mycket program och det har inte blivit många bara hemma-med-familjen-dagar. Vi har haft Matildas gumor med sambo här på tacokväll och följande veckoslute var vi till dom på födelsedagskaffe. Vi har varit på PartyLite hos famo en lördag och gått hem så Matilda fick åka rattkälke. Vi har firat farsdag med kaffe hos Daniels pappa och sedan mat hos min pappa. Nu på lördagen var vi till familjen L på pizza och kvällshäng. Söndagen var det Arne Alligator som gällde för Matilda då momi ville fara med henne. Jag och Mathias var på julbasar till Kråkö. På eftermiddagen var det 1-års kalas och så ungefär hem och natta barnen som båda tyckte att de inte ska sova.
Dessutom har jag gjort bara långa morgonturer känns det som och då blir kvällen nog ganska obefintlig när vi kommer hem först 16:45 och barnen ska vara i säng redan kl 19. Denhär veckan har jag som tur bara 3 arbetsturer så hinner vara lite hemma också.

Full fart på rådgivningen, dehär 2 vill aldrig gå hem utan bli där och leka

När man är sjuk få man pädden i soffan 

Mathias provsmakar det mesta..



  
Farsdagsmiddag hos pappa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)