25 december 2013

Julafton

I år var ju julafton lite extra då det är Frökens första. Klockan 10 bjöds det på julgröt hos min famo och fafa, lite hann vi umgås med dem också denhär julen. När magarna var mätta blev det några timmar hemma tid att att elda för att slippa frysa på natten. Att hålla tidtabellen är inte alltid det lättaste med en liten i huset och 45 minuter "för sent" klampade vi in hos mamma strax före klockan 16. (Just när jag satt på halaren och stoppat Fröken i bilstolen kom det en fin stråle med mjölk flygande och vi fick lite städa upp oss, tur hade hon halaren på sig att inte klänningen blev smutsig!) Vi drack glögg och sedan blev det mat med alla julens delikatesser. Det hör ju lite till att man äter helt för mycket men jag klarade mig utan någon större matkoma. Efter maten satt vi och funderade om vi sku gå till gravgården eller inte i regnet, till slut bestämdes det att gravgården besöks dagen efter. Med hund och vagn ut i ösregnet, nej tack. Det blev kaffe och konjak utan kaffe och konjak, torrkaka och ostkaka mumsade vi i oss istället.
Kvällen gick fort med julgodis, julmusik och intressanta diskussioner. Många åsikter som ska framföras och mycket skratt. Den yngsta brukar få dela ut julklapparna, men den yngsta låg och sov på momis arm så jag (som härtills varit yngst) fick dela ut alla julklappar. Alla fick någonting, en del mer och en del mindre. När klapparna var öppnade umgicks vi ännu någon timme innan vi vid 23 packade hela vårt lass i bilen och körde hem.

Jag hade bakat 2 torrkakor, ena förde jag till min famo och fafa och den andra åt vi hos mamma




Av mängden julklappar kunde man tro att huset var fullt av småbarn!

Fröken med sina julklappar, sittern var en julklapp hon fått tidigare

Mina paket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)