8 oktober 2014

Pengar

Har varit på Stockmanns Galna Dagar idag. Galna beskriver Stockmann väl än bra idag. Tjockt av människor och jag med min kärra kom varken framåt eller bakåt kändes det som. Folk saknar vett och etikett, och respekt för andra.
Nå väl, den här gången kom jag inte hem med flera påsar. Tre stycken blev det; 2 mjuka och 1 "hård". Ingenting onödigt.

Allt såndänt som jag inte tycker om att köpa till normalpris. Tandborstar och tandkräm har alltid åtgång, då kan man köpa hem det när det bara kostar en ynka euro. 

En ny höstrock kom jag billigt över. Har användt min höstrock sedan 2009 så tyckte jag kunde köpa en ny. 

På växten till minsta fröken. 


Jag tycker det är okej att shoppa om man har pengar till det. Visst kunde jag göra något vettigare med pengarna, som t.ex. amortera extra på lånet. Men den här månaden gör jag det inte. I vårt hus går utgifterna i periorder, den senaste månaden har vi behövt köpa en massa som man bara köper nu och då, som blöjor och wc-papper. Då går det lite extra pengar från konto men vi försöker kompensera och hålla i pengarna i nästa månad istället.
Med huslån och barn är utgifterna betydligt större än i ett 2 personershushåll på hyra. Man använder ju dom pengarna man har, har jag hört. Finns det inte pengar så köps det ingenting onödigt, finns det några euron över kanske man köper något extra.
Vi vill klara oss själva ekonomiskt, vi vill inte att föräldrarna ska betala för oss. Men vi vet att om det någongång krisar riktigt ordentligt, så hjälp får vi alltid. Jag förväntar mig inte att mor- och farföräldrarna ska köpa en massa till Matilda, det är vårt barn och vi kan själv försörja henne. Om de däremot vill köpa något åt Matilda, så får de göra det. Momi och famo förser alltid Matilda med något smått nu och då som de hittat och "bara måste köpa", medan morfar är den som inte köper små saker hela tiden. Morfar är den som man kan fråga om vill hjälpa till med en summa när det ska investeras i något dyrare. Som t.ex. Matildas bilstol, där han bidgrog med en summa, för det var någonting hon behövde.
Jag tycker inte man som vuxen ska ringa till föräldrarna när det är något man vill ha för ros skull. Är det något man behöver kan man fråga om de lånar pengar istället. Jag brukar ibland fråga mamma om hon kan gå och köpa något speciellt från Jumbo när hon engång springer där, sen betalar jag det åt henne. Jag anser att jag själv nog kan stå för t.ex. mina kläder. Föräldrarnas del i att försörja barnen tar slut när barnen börjar tjäna egna pengar. Det är min åsikt. Men som nybliven mamma vet jag att det är betydligt roligare att köpa något till barnet än till mig själv, eller det är kanske lättare att hitta något till barnet än till sig själv :).
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)