27 oktober 2014

Tandläkare och socker

Matilda hade iallafall sitt första besök hos tandläkaren. Råddig som jag är for vi dit en dag för tidgit men de hade en backningstid som vi fick, tur nog! Matilda var duktigt, lät tandläkaren titta i hennes mun utan skrik.
Tänder finns det ännu 6 stycken men tandläkaren sa att snart kommer det flera, tandsköttet är såpass svullet. Både framtänder och kindtänder är påväg igenom så om Matilda är extra gnällig är nog de förklaringen.
Besöket var över på några minuter för tandläkaren hade ingenting att kommentera om hur vi sköter Matildas tänder. Hon var jätte nöjd med hur vi tänker kring tandborstning och socker. Till sist fick Matilda en ny tandborste. Nästa besök blir först när hon är 3.

Vi har ju haft lite krångel med Matilda och hennes tandborstning, hon sitter gärna själv och tuggar på borsten men har inte låtit oss borsta hennes tänder utan skrik. Nu när vi började med tandkräm går det lite bättre, tandborsten smakar ju gott!
Diskuterade med en tandhygienist på lördagen som sa att vi ska köpa en eltandborste till Matilda till födelsedagen. Det går bra att börja redan och det är lättare att få tänderna rena med en sån. Så en sån ska inhandlas.

Tandläkaren sa att det är helt okej att låta barnet smaka på kaka på 1-års dagen, fast jag sa att jag inte är så säker om hon får det. Vi har ju en noll-linje vad gäller Matilda och socker. Hon får alltså ingenting som vi vuxna kallar godsaker. Glass, godis, kex, kaka, bulla, saft, limsa, smaksatt yoghurt och allt sådant har Matilda inte ens smakat på ännu. Och vi kommer inte bjuda det till henne heller. Sedan när hon själv förstår att hon inte får samma godsaker som andra, och själv förstår att fråga efter det, så får hon smaka. Hennes godsaker består av naksun, riskakor, russin, frukt och smörgåskex förtillfället. Nu och då får hon också en klick fruktmos eller hemlagad äppelsylt (med minimal sockermängd) på gröten. Kan ännu påpeka att jag inte alls förstår varför det finns äckligt söta vällingar och grötat för små babyn, det är helt onödigt enligt mig.
När Matilda ännu var i magen var det mycket prat om hur man hos mommo och famo alltid får godsaker, och jag vet att famo först hade lite svårt med tanken att Matilda inte får kex och bulla vid kaffebordet, men nu är hon helt på samma linje. Jag förstår att det kan vara svårt för dem, de vill ju så skämma bort sina barnbarn, men det är vi som föräldrar som bestämmer.
Det är vårt val att inte ge socker till Matilda,  och jag vet många som inte förstår det alls. Lika lite som jag inte förstår varför man måste bjuda godis åt ett barn.




1 kommentar:

  1. Oj detta socker, så svårt. Tills vår äldsta var 1 år gick det bra att ersätta med annat men sen började han märka att han fick något annat. Så då fick han börja smaka lite på det mesta, som tur gillar han sällan något. Något muminkex ibland är ingen fara enligt mig. Nu är han 2,5 år och vet nog vad sötsaker är men bryr sig sällan. Smakar kanske på en godis men är nöjd sen. Jag tror man kommer långt med att inte göra så stor grej om det. Så har vi gjort i alla fall :) Får se hur det går nu med lillasyster, kan tänka mig att det inte är lika lätt nu :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)