13 januari 2015

Axkid Duofix

Matilda fick ju en ny bilstol i julklapp, och nu har vi använt den en tid så tänkte skriva vad jag tycker om den.

Hade sett på Axkid's stolar redan innan vi köpte första stol nr.2. Jag tyckte de såg bra ut, hade bra egenskaper men var ganska dyra. Dessutom hade de fått mycket dåliga resultat i krocktestet. 
Nu när jag råkade hitta ett bra erbjudande på en stol läste jag pånytt om deras stolar, och efter att felen rättats till var nu stolarna bland de bästa på marknaden. Alltså slog vi till. Det skulle bli en till stol med isofix-montering. För att det ska vara enkelt att flytta stolen mellan bilar och för att isofix anses vara säkrare. 

Det blev alltså en Axkid Duofix, som går att montera med isofix och med bilens bälte, precis som Klippan. Stolen kräver också förankringsremmar fast den är fast med isofix. Men har man krokar i bilgolvet är det bara att knäppa fast förankringsremmarna i golvet efter att man satt fast isofixen och fällt ner stödbenet. Och för att stolen verkligen ska vara stabil gungar man den fram och tillbaka för att spänna remmarna. Verkligen behändigt. Stolen är i ett stycke, isofixen sitter alltså fast i stolen, jämfört med Klippan som har bas och stol skillt. 

Något som jag först tyckte verkade krånligt är att bältet och nackstödet sitter ihop. När man öppnar bältet åker nackstödet upp. Men det är ju nog de fiffigaste som finns! När man knäpper fast bältet och spänner till det, kommer nackstödet ner på precis rätt höjd. Det är ju behändigt om olika storleks barn använder bilstolen, så behöver man inte alltid fundera om nackstödet är i rätt höjd, för det är det. Bältet blir också automatiskt ovanför axlarna på rätt höjd. Att spänna och lösa bältet är lätt, man trycker in knappen mellan benen på barnet och så drar man i bältesbanden så löses dom, sen drar man i andra endan av banden för att spänna. Lika som på babyskydden (turvakaukalon) och på de flesta bilstolar. Men det är betydligt lättare att lösa och spänna än på Klippan. Och jämfört med Multi Techen och Gracon som var stört omöjliga är detta hur smidigt som helst. 
Dessutom är det ju lättare att få barnet både i bältet och bort från bältet när bältet alltid är löst. I (Klippan tycker jag det är svårt att få bältet tillräckligt spänt när man löser på det så jag underviker att lösa och spänna det fram och tillbaka. Nu är det tillräckligt spänt men då är det svårt att få in henne i bältet.) 

Vi har båda varit nöjda med Klippan Triofix Recline och jag trodde inte jag kunde hitta en stol som är lika bra men kan fås billigt på erbjudande. Men jag hittade en som vi båda är jätte nöjda med. Nu har vi 2 stolar vi kan använda länge, som Matilda trivs i och sitter bra i. För det är ju inte bara viktigt att stolen är bra, Matilda ska också trivas i den. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)