16 januari 2015

Dagisstart

Eller start hos dagmamman är det som gäller för Matilda.

Idag var första riktiga dagen för henne och innan det har vi hunnit med 4 besök. Innan julen var vi ju där och hälsade på, pratade lite och Matilda fick se sig omkring i lugn och ro. Förra veckans fredag fick Matilda bekanta sig med pojken som börjar där nu samtidigt. De är i ganska samma ålder så roligt med jämnårig lekkompis.
På tisdagen träffade vi daghemsföreståndaren hos dagmamman för att skriva vårdavtal och lite prata. Matilda pynjade på med sitt eget och började redan vara mindre försiktig. Hon gick också till dagmamman och ville upp i famnen fast jag satt brevid.
Onsdagsmorgonen förde jag Matilda till morgongröten, klädde bara av ytterkläderna och gick sedan ut tillbaka. Matilda blev inte ledsen när jag for iväg. En gång hade hon lite gråtit under timmarna jag var borta, och det var för att en leksak inte fungerade som hon ville. Till lunch sökte jag hem henne och det var hennes enda bekantingsdag som jag inte var med.

Idag gällde det, första riktiga dagen och 6:30 sku hon vara där. Vi hade kommit överens med dagmamman att jag bara behöver hämta in Matilda, så klär hon sedan av Matilda i lugn och ro. Matilda som var lite yrvaken och trött blev ledsen när jag satte ner henne på golvet men blev nöjd då dagmamman tog henne i famnen. Inget gråt över mamma alltså. Sedan vinkade hon åt mig och jag gick ut.

Jag hade satt med en mjölkflaska som Matilda kunde dricka medan hon väntade på gröten, men dagmamman hade redan kokat gröten så Matilda fick äta direkt. De hade lekt inne under morgonen och förmiddagen, vid 10 började Matilda redan vara trött. Så det åt lunch lite tidigare och lite före 12 fick jag meddelande från dagmamman att nu har de ätit och nu sover Matilda sött inne. När hon vaknade var det bara mellanmål så kom pappa och söka.

Alltså hade dagen gått jätte bra, inget gråt efter mamma. Skönt! Fast jag visste ju nog att Matilda är duktig. Dagmamman kan också sin sak, det vet jag.

Enda som jag varit lite "orolig" över är hur hon ska gå med på att sova inne, det gör hon nämligen inte hemma. Och om hon tänker dricka från någon annan mugg än sin TW-pipmugg. Vi har provat med alla olika sorters pipmuggar men hon har inte ens provat dricka från nån annan mugg än sin TW. Jag hade redan köpt en till att ha hos dagmamman, men nu hade hon ju druckit från den muggen dagmamman bjöd. Så jag hoppas det blir ändring på dehär muggsystemet nu. Och mjölk från glas ska ni nu inte i misstag heller tro att hon dricker, nix hon ska ha det från sin mugg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)