12 januari 2015

Mögel

Det går en verklighetsbaserad serie på tv nu som jag brukar se på, Erilaiset Perheet. Som vanligt är jag lite efter i delarna, idag såg jag den delen som kom just före julen.
Familjen hade köpt ett hus, och några år senare kom det fram att hela huset är så möglit att de måsta flytta ut direkt. Iallafall ett av barnen hade fått hosta pga möglet. Alla saker som fanns i huset skulle brännas. Och till slut brände de ner hela huset.
Tänk vad hemskt, att bo på i ett så hälsofarligt hus. Jag skulle aldrig medvetet utsätta mitt barn för en sådan hälsorisk, vilket jag också tror att denhär mamma inte heller skulle göra. Hade hon vetat hur mycket mögel det finns i huset hade hon knappast flyttat in där med sina 5 barn.
Vilka skuldkänslor man skulle få om det i framtiden visar sig att ens barn har fått men av att man bott bland mögel. Det är ju inga små skador mögel kan göra om man vistas länge på ett sånt ställe.
Symptom på mögel kan ju uppvisa sig ganska fort, eller först efter många år. För några år sedan var jag flunssig i flera månader, och jag misstänkte nog att det finns mögel någonstans där jag vistas, men det gick som tur över. Men man kan aldrig vara säker...

På vår tomt luktade det mögel när vi köpte den, här stod ju 2 ruttna hus. Och mögel luktar nog inte något vidare! Vid vår postlåda luktar det också så mögel att jag funderar varför de inte bara kan riva de gamla förfallna husen som luktar?
Om jag ens hade en liten misstanke om att det finns mögel där vi ska bo, hade jag nog gjort en ordentlig undersökning för att ta reda på. I och med att vi har ett nytt hus har vi det mögelfritt iallafall några år framöver. Nya hus har det dåliga att de är så täta att de fort kan mögla. Men vi har ju ordentlig luftkonditionering som ser till att all fukt körs ut från huset. Och efter något år kan det säkert vara bra att kolla fuktigheten i bastu och duschrum.


Usch, börjar riktigt må dåligt när jag tänker på mögel och hur människor kan bo i ett hus med mögel!

bild från google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)