11 februari 2015

Money makes you happy ?

När jag nu engång är i gång kan jag skriva ett inlägg om något som stör mig otroligt mycket; pengar och människors syn på pengar.
Något som jag inte alls kan tåla är när folk säger "jag får bara 2000e i månaden", "när jag betalat hyran och räkningarna har jag bara 900e kvar att klara mig på resten av månaden", "det finns inte pengar" från personer som varken betalar hyra eller bostadslån. VART FAN GÖR NI AV MED ERA PENGAR ?!
Det stör mig att folk är så tanklösa när de pratar om hur "lite" pengar de har att klara sig med. Jag har själv valt att inte jobba full tid och klara mig med lite pengar i månaden. Och efter att hemvårdstödet föll bort då vi blev tvugna att ha Matilda på dagvård, får jag ännu mindre pengar. Jag har sökt efter mera arbetsturer men det finns inte plats innan sommaren så jag fortsätter deltid fast kontot går på minus.
När någon säger att hen bara har vissa hundra kvar efter att hyran är betalad brukar jag svara med att det är samma summa som jag får i månaden, och den summan täcker huslånet. Just inte mycket mer än det. Och det finns räkningar. Vi kan inte leva gå gröt och nudlar som någon annan kanske kan, Matilda ska ha ordentlig mat i magen. Bara någon dag efter att lönen kommit in på kontot brukar mitt konto innehålla ca 20e, och då är det en månad tills nästa lön. Pengarna har inte gått till shoppande utan till huslån, räkningar, bensin i tanken för att komma på jobb, och en liten slant i vår gemensamma matkassa.
Så nästa gång det är tal om pengar, tänk att det finns såna som inte har så mycket pengar, Fast jag delvis själv valt min situation så är det inte roligt att måsta vända på varje euro.

Igår när jag var till banken på det årliga besöket frågade "banktanten" om jag hade möjlighet att spara, ärligt svarade jag att nej, inte just nu. När jag får full lön kommer jag att ta itu med sparandet igen. Men det är ju så att de pengar man har, gör man av med. Oberoende om det är 500e eller 3000e, nu hittar de bort från kontot ändå. Och när man har en halv lön att klara sig på i månaden, så på något sätt klarar man det också.
Tänk vad jag kommer tycka jag får pengar när jag nästa gång får full månadslön, dubbelt mera än jag nu får i handen! Vad ska ja göra med alla de pengarna ? En del av lönen kommer jag att sätta på sidan för framtida utgifter men säkert kommer det kännas bra att ha lite mera pengar att röra sig med än nu.
Fast det är skralt i kassan klarar vi oss, man måste bara lära sig hur man använder sina pengar :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)