29 juni 2015

Vad en mygga kan åstadkomma

På lördagkväll blev jag biten av en mygga på vristen. Det kliade lite men jag klarade av att inte skrapa. Satt bara och såg på när det svällde upp en liten bula. Innan jag gick och sova satte jag på Aloe Vera Emergency spray för det brukar hjälpa.
På söndagen när jag vaknade hade myggbettet blivit större men det var ännu inom rimliga proportioner för mig. Lite hettade det och var ömt på kvällen men trodde det var strumpans fel. På kvällen satte jag igen på Aloe Vera men i gel format som har kylande effekt. På natten vaknade jag av att jag sku ha kuna klia sönder hela foten.
Idag på morgonen vaknade jag av glas som skramlade och jag rusade upp utan att hinna tänka. När läget i köket var under kontroll märkte jag att jag inte kan stiga på foten så fick ropa Daniel på plats som stödde mig bort från köket.
Under dagen när fötterna annars också sväller upp som ballonger så har vristen svällt till nästan dubbel storlek och på foten passar inga skor. Ibland går det bra att stiga på foten och ibland kan jag inte ens sätta den mot golvet för att det tar så sjukt. Matilda skrattar åt mig då jag enligt henne hoppar omkring när jag haltar längs möbler och väggar. När hon förstod att mamma har sjukt blev hon riktigt olycklig, sa "pipi" och pekade på min fot. Alltid imellan har hon sedan kommit och pekat på foten och sagt pipi så nu förstår hon att jag har sjukt :D.
Ska ta min vetedyna från frysen och hoppas att det går att kyla ner svullnaden för imorgon har vi lite program där jag sku behöva kunna gå på min fot.

Så här starkt har jag aldrig reagerat på myggor förut. Getingar och bromsar har ju flera år gett mig enorma bölder. Flera gånger som en broms bitit mig på benet och det tagit en veckan innan jag kunnat stiga på foten ordentligt. Så jag väntar riktgit med iver på broms- och getingbett i sommar!
Apotekets receptfria antihistaminer hjälper ingenting och jag har fått utskrivet starkare men man får inte äta antihistaminer i mitt tillstånd. Om det nu blir riktigt hopplöst får jag konsultera läkare och få lov att ta någon medicin mot betten.

2 knubbiga fötter och en svullen vrist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)