5 augusti 2015

Är det något man måste göra ?

Varför gifter man sig idag ? Inte bokstavligen idag, men i nutiden. Är det för att det är något som hör till, något man ska göra ? 
Jag har inte sagt att jag aldrig kommer att gifta mig, jag har bara sagt att vi inte kommer att gifta oss. När någon frågar när vi ska gifta oss brukar jag svara att sedan när någon har gett mig en tillräckligt bra förklaring på varför man ska gifta sig. 
Jag är inte så kristlig av mig att jag anser att man ingår äktenskap inför gud. Jag har inga drömmar om ett kyrkbröllop, absolut inte i stadens domkyrka. Daniel vill inte ha något bröllop alls. Men det är ju huvudsaken att vi är på ganska samma nivå i frågan om äktenskap. Daniel har inte friat (fast vi är förlovade) och jag tror inte han har planer på det heller. Jag kan inte se oss säga ja till varandra i kyrkan, att i smyg viga oss är mera vår stil. Men varför ha bråttom med det, om man ändå ska vara tillsammans livet ut ?

Berätta gärna vad du har för åsikter och tankar kring äktenskap, varför ska man gifta sig ?

4 kommentarer:

  1. Enda egentliga "nyttan" e väl allt de juridiska när de börjar röra sig om stora summor å man vill att de ska va klart att partnern får hälften. Fast iofs så kan man väl testamentera sånt? :D och nog tycker man väl om varandra lika mycket varesig man är gift eller ej! Så kanske man gör de för att man känner för att slösa några tusen extra ;) jag tror faktiskt jag kommer att gifta mig men int sku ja behöv gör de egentligen tror jag haha! En mycket knepig fråga alltså! Sålänge båda parter e nöjda så e de väl bra hur man än gör.

    SvaraRadera
  2. Finns väl främst juridiska skäl till det, t.ex. att pappan automatiskt erkänns som pappa om ni får barn (ifall inte nån av parterna faktiskt tvekar på vem som är pappan förstås... ;)), lättare med arv, fördelning av tillgångar vid en eventuell skilsmässa etc :) Sen väljer vissa att blanda in religion och andra inte - där gör man precis hur man vill.

    Jag vill nog gifta mig nån dag, av praktiska och romantiska skäl, dock inte av religiösa skäl :)

    SvaraRadera
  3. Intressant! Jag har tänkt lite tvärtom: att jag aldrig hört en tillräckligt bra förklaring till att man INTE skulle gifta sig, om man ändå tycker om varandra och vill hålla ihop... För mig var det nog (ok, det var inte "nutid", men jag tycker fortfarande likadant) så att det hör till. Att det ger en formell trygghet åt förhållandet. Och att det visar världen att vi verkligen vill satsa på varandra. Trots att jag är medveten om att folk skiljer sig. Jag ville också ha hans efternamn och att våra barn också skulle få samma efternamn. Stärkt samhörighet, kanske? Om det sen är hållbara argument är en annan sak... :) Och så finns förstås allt det där praktiska (fanns) med arv, faderskap osv.

    SvaraRadera
  4. Vi är gifta egentligen bara för att ha samma efternamn, så att jag heter samma som min man o barnen.. Vi gifte oss i magistraten utan att någon visste om det, eller jaa min mans famo o fafa va me som vittnen. (Vi hör inte till kyrkan) när vi har 10års "bröllopsdag" hade vi tänkt ha en fest i lokal för släkt o vänner med mat osv. :) mest bara för att nångång samla alla o ha rolit.
    För oss har brudklänning osv. ingen betydelse, man älskar int varann mer bara för att man haft ett pamppit bröllop!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)