29 oktober 2015

De första dygnen med lillebror

De första timmarna på avdelningen sov lillebror från 4 till 7, själv sov jag inte precis lika bra. Daniel kom direkt på morgonen och var där med oss. Man kunde ju bara sitta och beundra vårt lilla gryn. Mamma kom på förmiddagen och hälsade på. Det var ju något hon missade när Matilda föddes. Men lillebror bara sov och sov så att hålla honom fick bli till senare. Hela eftermiddagen var jag sedan ensam då Daniel for hem och vila. Det finns inte så mycket att göra på bb än att ligga i sängen och vila, amma och bara se på sitt sovande barn. Jag blev ganska uttråkad och kände att jag hellre sku vara hemma. På kvällen kom Daniel med nyblivna storasyster och hälsa på. Matilda var nu inte alls intresserad av babyn, hon kom dit bara och äta. Matilda fick ett paket med bilar för att all fokus inte sku vara på babyn. Innan de for hem så fick hon vara med och byta blöja babyn. Det var intressant några minuter, sedan ville hon ner på golvet. På vägen ut blev nog Matilda ledsen då mamma inte kom med och grät hela vägen hem. Inte ens fast hon fick sova med pappa i sängen var det riktigt bra.
Efter att de farit hem blev jag fast. Lillebror bestämde sig för att använda mig som tutt från kl 19 till 10 på morgonen och det blev en ganska jobbig natt. Direkt som jag lite rörde på mig började han skrika och det var inte så behagligt att äta eller gå på wc när babyn bara grät den stunden. Ville ju inte heller störa min rumskamrat med att låta honom gnälla mera än några minuter. Fast hon snarkade på hela natten så tror inte hon märkte nånting alls. Tutt hade jag inte tagit med till bb då det var så no-no med Matilda och på bb har de ju inte heller tuttar att ge. Nå på fredagsmorgonen när Daniel kom med Matilda fick de introducera tutten till lillebror medan jag duschade.
På fredagsmorgonen hade vi läkargranskning för att få fara hem. Ögonen och öronen var bra, ena örat for visserligen inte igenom men det räcker med att ett öra gör det. Vikten hade sjunkit till 3866g. Pulsen och saturationen var bra. Man såg nog att han var lite gulaktig och mätningen visade 165.
Eftersom vi åkte hem innan han var 2 dygn så fick vi en tid till söndagen då 2 dygns kontrollen sku göras. Vi valde också att delta i ämnesomsättningsjukdomsscreeningen som man har möjlighet till så det blodprovet sku tas på söndagen.


På fredagen var famo och fafa här och gratulerade lillebror medan jag sov. På kvällen kom ännu momi och mofi för att beundra honom och leka med Matilda.
Den första natten hemma blev ganska kort för min del. Lillebror ville ammas med 1-2 timmars mellanrum (det fanns inte direkt mjölk i mängder) och så måste jag ju lite vakta honom också när han sov. Daniel sov på soffan då han var så flunssig och inte ville vara fast i babyn hela tiden för att undvika smitta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)