21 december 2015

Fjärde advent och dagarna runtom

Fjärde advent hade vi igår. Ingen snö, +8 grader och blåsigt, jättehejsan! Facebook kunde berätta åt mig att för 6 år sedan hade vi -16 grader vid 4 advent.
Jag började sista advent med att föra Matilda till Morfar och själv fara iväg på vår Tuppis "julfest". Vi åt tomtegröt, kollade in Januarimånads erbjudanden och drack kaffe innan vi önskade varandra en god jul. På eftermiddagen kom J och E hit och baka pepparkakor. Det gick sådär, dom små hade verkligen inget tålamod att baka. Man hann inte ens kavla ut degen före de var där och tryckte med en figur 10 gånger. De trycke ut några per man och gick sedan till rummet och leka så vi mammor fick baka ut resten av degen. När kakorna var färdiga drack vi glögg och åt så det smulade. Efter det gick vi med Matildas över till grannarna i hopp om att dom sku få i henne någonting annat än pepparkakor, hon åt en kvarg så det var ju iallafall någonting. Sen kom vi hem och åt lite mera pepparkakor då frökens famo och fafa var här och hälsa på.


På fredagen var vi en sväng till Tammisto och Jumbo då Daniel kom hem tidigare från jobbet så vi hann iväg i god tid. Var in till Gigantti, och jag kollade in systemkamerorna ifall det sku vara nästa inköp. Daniel sprang iväg till tv-avdelningen. Inne på XXL köpte vi strumpor och for sen till Jumbo för att handla. Blev bara matbutiken denhär gången och lika så bra. På kvällen gick Matilda till momi och mofi för att bada och sova över. Vi njöt av lugnet hemma och paketerade julklappar. Momi däremot hade en horror natt med Matilda som skrek hysteriskt flera gånger..


När det inte fanns någon 2-årig väckarklocka i huset på lördagmorgon sov vi till närmare 10 och det kändes ju som om halva dagen gått redan då. På eftermiddagen bestämde vi sådär extempore att familjen L kommer hit på pizza och lek. De hade med sig pizzorna som vi åt till middag och sedan var det bara lekande för barnen hela kvällen. Vid halv 9 hade vi 2 övertrötta barn och det var sängdags. Daniel for iväg för att se på boxning men jag fick ringa hem honom efter 1½ timme då jag hade 2 skrikande ungar på soffan. Matilda sov och vaknade flera gånger helt hysteriskt skrikande. Jag fick inte på något sätt kontakt med henne, ingenting jag provade fick henne att sluta skrika. Sådär höll hon på några gånger, och då sov hon på soffan så var inte ens ensam, tills hon till slut vaknade helt och hållet och kom och satte sig brevid mig. Plötsligt började hon skrika igen och ingenting hjälpte.. Efter en stund när hon lugnat sig själv frågade jag om hon hade sjukt någonstans, gick igenom typ alla kroppsdelar men ingenting var sjukt sa hon. Vet nu sen.. Nå Daniel kom hem och då just sov hon, men vaknade och skrek så han tog henne med sig i sin säng. Vid 2 kom han och väcka mig då hon igen skrek, vi gav panadol och så somnade hon om, och sov som tur ända till morgonen!



Idag lämnade jag Daniel första gången ensam hemma med båda barnen medan jag var till labben och butiken. I butiken var det så fullt med folk att man kom ingenstans och då hade jag inte ens en kärra som tog utrymme. Tog skinkan och lite mat åt Matilda som hon tycker om ifall vi sku få i henne någonting och sedan fort ut. Efter lite gråt fick vi Matilda och sova dagssömn inne i kärran i tvättmaskinens fagra ljud, hon var lagom pirrig vid 12 fast hon sovit länge på morgonen. På kvällen kom momi hit för att läsa nattsagan medan vi for iväg till butiken för att handla mat till veckan. Nu var det typ tomt i butikerna så det lönade sig att lämna det till kvällen. Samtidigt förde vi också julklapparna färdigt till pappas. Men vi kom hem till en skrikande 2-åring, hohhoh. Då hade vi varit borta lite på 1 timme och fast hon var helt trött så vägrade hon sova. Kom upp för att äta en smörgås och så började vi om. Vid 23 var det tyst, och nu sover alla utom jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)