26 december 2015

Julafton 2015

Julaftonsmorgon sov vi alla lite för länge då det nästan blev bråttom att hinna på julgröt. Jag hade önskat julbastu men då vi alla är smått flunssiga blev det bara att värma duschrummet lite och så fick barnen plaska.
Hos Daniels föräldrar blev det julgröt med hans syskon. Vi hann också dricka kaffe där innan jag tyckte att vi måste hem. Hem till barnens momi och mofi. Där drack vi lite glögg innan vi gick hem för att byta kläder och packa alla saker i bilen. Jag svängde ännu ihop frostingen till morotskakan och hann nästan få lite stress innan vi var ute i bilen. Jag ville starta i god tid så vi sku ha tid att "natta" Matilda i bilen så hon sku hinna sova en stund innan kvällen.


Julafton sku vi fira hos pappa med hans bror med familj och deras föräldrar. Jag vet inte när jag senast firat julafton med honom så det var väl på tiden. Vi var först på plats och hann komma in med alla våra kassar innan det blev fullt i tamburen. Matilda sov en timme ute i bilen innan vi väckte henne, så hon fick sin dagssömn.
Vi började med glögg medan maten dukades fram på bordet. Matilda ville också ha glögg och fick svartvinbärssaft från glögglas, men drack det inte. Så nu kan vi säga att hon inte tycker om glögg nästa gång hon begär, hehe. Vi var redan mycket hungriga då vi inte ätit sedan vi åt gröt vid 11 och det var nog så gott med fiskbord till förrätt (så som det ska vara på julen). Sedan tog vi paus och det var meningen att julgubben sku dyka upp men han hade nog tappat bort sig så vi chillade nu en bra stund innan det blev lådor och skinka. Vi det här laget började barnen redan vara ganska otåliga att vänta på julgubben så A, 3 år, ringde för att höra att han nu säkert är påväg.
Och tillslut kom ju nog julgubben släpandes på flera säckar! Han började i en av våra kassar och plockade upp flera paket som det stod Mahtias på, bytte kass och sedan kom det bara paket till mina kusiner. Matilda stod nästan redan med tårarna i ögonen medan julgubben grävde och grävde tills han hittade ett paket som det stod Matilda på. Och ni sku ha sett hur glad hon blev, det sku öppnas direkt och sedan tappade hon intresset för att vänta på julklappar så vi fick puffa iväg henne alltid när det var hennes tur. Hon öppnade paketen an efter i den takt hon hann. När alla kassar var tomma blev det lite fotografering med julgubben innan han måste vidare.








När alla paket var öppnade började barnen leka med sina nya saker. Matilda var inte alls intresserad av sina egna saker utan for ihop med A's leksaker och sku leka med dem. Fast de var nya kunde han dela med sig och samsas rätt så bra. Matilda hade ju int fått varken mönkkäre, roskisbil eller motorsåg.
Sedan blev det ännu kaffe fast klockan var nästa natten. Båda mina kakor hade bra åtgång och en sku nog inte ha räckt till oss alla. Till barnen hade jag tagit med pepparkakor.
Det tog sin lilla stund att packa ihop alla saker och bära ut dom i bilen. Väl hemma var klockan nästan 12. Och Matilda vaknade när jag klädde av henne haalaren, jätte roligt sådär mitt i natten!

Det var en lite annorlunda jul än vad vi firat de senaste åren. Det var betydligt mera fart och ljud med 3 barn jämfört med 1. Och Matilda har ju varit så lugn på jularna härtills. haha. Tur fanns det någonform av barnvakter på plats och mina syskon fick nog se efter Matilda, och de andra barnen, när de lekte på övrevåningen.
Med mitt febertillstånd var jag lagom slut och sku gärna ha hoppat över julafton helt i år. Det harmar lite att jag är sjuk och inte kunde vara med till 100%..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)