15 december 2015

Om vinterkläder i bilen

Äntligen en orsak att ta upp barn i bil och deras säkerhet. Iltalehti har idag publicerat en artikel om att man inte ska ha på vinterkläderna i barnens bilstol. En artikel som väckt mycket tankar och åsikter. Artikeln innehåller en video där man testar vad som händer med barnet då det har en tjock vinterhaalare eller rock på sig i bilstolen vid krock. Något som inte många tänkt på alls. I artikeln står det också att barn ska åka bakåtvända tills de är 4 år. Kan tänka mig att det också väcker en hel del åsikter.
Jag har skrivit om dethär tidigare och jag har mina åsikter. Helst sku jag vila skrika åt alla som vänder sina barn vid 1 år att tänk nu efter, men jag håller emot och försöker vara tyst. Lika som jag har de rätt att välja hur de vill transportera sitt barn.
Genom att läsa på Bilstolslotsen och Bilbarnztolar har jag lärt mig det jag vet om hur barn åker säkrast i bilen. Det finns också en grupp på facebook om bilbarnstolar där jag tittat in för att se vad folk har att säga.
De kommentarer jag läste idag om att barn inte får ha vinterkläder på sig i bilstolen så de största problemen mammor verkade ha med det är att det blir får jobbigt att släpa med vinterhaalaren. Nå int vet jag nu, förra vintern hade Matilda nog aldrig på sig sin vinterhaalare i bilstolen. På morgonen när jag förde henne klädde jag på yllehaalaren, mössa, vantar och sockor, bar henne till bilen. Haalaren och stövlarna hade jag i andra handen. Inget problem i andra ändan heller att bära in henne. På eftermiddagen när hon sku hem var hon ändå våt och smutsig så då åkte haalaren av. I år kommer jag göra lika. Jag vet inte hur "rätt" det blir om man har 2 tunnare plagg istället för 1 tjockt, men med 2 tunna finns det ju ingen luft i plagget, luften som i bilstolen är problemet. Men vi körde förra året med yllehaalare och en skalhaalare hela vintern när vi for någonstans. I butiken var det lätt att ta av skalhaalaren upptill utan att hon blev helt för bar om överkroppen. I bilen hade vi fleecefilt att sätta på så att det säkert sku vara varmt.
Fast Matildas hösthaalare inte är något extra tjock har jag ändå hela tiden kännt att jag inte får bältet tillräckligt spänt på henne, och fasar helt vid tanken på att sätta en tjock dunrock under bältet. Man känner inte hur löst bältet igentligen sitter innan luften går ur plagget helt och hållet, det som händer vid krock och barnet trycks mot bältet. Eller flyger ur, som det går på videon. Har barnet rock kan man klä av rocken och sätta på den åt fel håll när man spänt fast barnet.
I babyskyddet har vi aldrig heller haft någon haalare. Vi har påsen där bältet kommer direkt på babyns kropp för att få det tillräckligt spänt. Och påsen är nog det behändigaste med en baby, inga krånglia ärmar och buntar som ska kläs på fram och tillbaka.

När jag nu ändå är inne på ämnet kan jag ta upp en annan sak jag såg på facebook förra veckan. Det fanns en aritkel om ett försäkringsbolag som testat olika bilstolar som säljs i Finland och Sverige, och 2 stolar hade blivit underkända av försäkringsbolaget. Orsaken var massiva inre skador som stolen kan orsaka. Stolarna var 2 balkstolar av olika märken, båda med IsoFix-fastsättning. Och typerna undrade om de är underkända för att det är isofi?! Där ser man igen hur lite folk vet, eller ens läser mer än rubriken på artikeln de kommenterar. Balk-stolar är något jag motsätter mig helt, barnet är ju inte ens fastspänt i en sådan! Och som försäkringsbolaget konstaterat så kan stolarna skapa inre skador då barnet tryckt mot balken vid krock. Dessutom är alla balkstolar framåtvända. Läste någonstans att bilbarnstolstesten kommer förnyas nästa år och då kommer inte balkstolarna mera komma igenom för dockan kommer trilla ur stolen när bilen slår runt i testet.


I Sverige är de mycket längre med barns säkerhet i bil och där rekommenderas det att barn åker bakvänt helst upp till 5 år. Jag hoppas det i Finland sku komma lag på att barn ska åka bakåtvänt till minst 15 månader.

Jag sku kunna predika om det här hur mycket som helst men for nog lägga punkt för denhär gången och ta upp saken på nytt i ett annat inlägg. Jag har ännu nämligen massor jag vill få fram, ifall någon av mina läsare känner sig osäker på val av bilstol och vilka "regler" som gäller.

 Att barn inte ska ha tjocka kläder på sig i bilen, det gäller ju nog oss alla som färdas i bil. Det är luft i din vinterrock också, luft som kommer pressas ut vid krock. Och då blir bältet löst.

2 kommentarer:

  1. i forden fick vi ju int stolen å rymmas bakåtvänt å nissanen när den int har bakdörrar blir de å svårt när man int sen kan flytta på frambänken, då kändes de no lite surt... men nu åker båda bakåtvänt igen :) vet int om de bara e vår stol som e så klumpi eller om dom bara e dålit planerade att man måst ha frambänken så långt fram... Men när man sir hur vi åkt bil som små undrar man ju no hur så många av oss e i liv ennu :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bakåtvända stolar tar ju nog mera utrymme, sen finns de dom som tar mera o dom som tar mindre. Axkiden som vi har i daniels bil får man o ta massor me utrymme om man vill ha den ordentligt lutad men de måst ju finnas rum åt mina ben vi frambänken så bilstolen får vara ganska rak :) stolar me isofix tar i allmänhet mer utrymme bakåtvänt än en stol som e fast me bälte, men de beror ju o på hur man har stolen. Gracon som vi hadd tog massor me utrymme, då rymdes ja int alls o sitta fram :/

      Radera

Tack för din kommentar :)