16 december 2015

Rådgvningsbesök

Märkte just att jag inte skrev någonting om det senaste rådgivningsbesök och läkargranskningen, så tar det först.

När Mathias var 6 veckor hade vi läkargranskning på rådgivningen, både för honom och Matilda. Det tycks vara lite olika för Matilda hade sin läkargranskning vid 1månad och ingenting vid 6 veckor.
Efter lite svårigheter har jag kunnat tolka läkarens kråkfötter (borde inte läkare ha någon viss standard på hur läsbar deras text måste vara?!). Såhär står det 
"Rauhallinen poika. Vuorovaikutus kunnossa. Näkee ja kuulee. Kasvaa ja kehittyy hyvin. Asiat kunnossa."
Jag tyckte han var lite gul ännu vid 6 veckor och ögonvitorna var gula från och till men eftersom han växer så bra och är pigg var det ingenting at oroa sig över. Mina hormoner kan göra honom gul, låter konstigt men så är det. 
Idag hade vi då 2 månaders kontroll, fastän det inte ens gått 2 veckor sedan senaste besöket.

"Tyytyväinen, hymyileväinen poika. Ottaa katsekontaktin, hymyilee ja juttelee. Iho siisti. Kasvaa hienosti. Saa ensimmäisen rotateqin." 

Växer det gör han, han är ingen liten bebis mera. Han växer helt för fort!

4 veckor 5165g 55cm
6 veckor 5720g 58cm
8 veckor 6030g 60cm


Härtills har Mathias varit en mycket lugn och nöjd bebis, får se om han ska få lika häftigt temperament som storesyster. För det mesta är han glad och nöjd, skrattar mycket och tycker om att se på ansikten. Han trivs bäst i famnen, är nöjdast då så att ligga långa stunder på golvet i gymmet är ingenting han föredrar. Trivs nog bra också i sittern eller stokkestolen då han ser lite mera. Har hittat leksakerna i gymmet, tittar på dem och viftar så de rör på sig. Tycker inte om att ligga på mage, ligger platt som en pannkaka så vi övar att ligga på mage och lyfta huvudet upp. Han ligger helst på höger sida, svänger sig alltid så han ser mot höger och tyngden på höger sida. Jag får riktigt sätta dyna under honom för att få honom och hållas mot vänster! Han äter bra och just den mängden han behöver, det blir alltså som tur inte så mycket spugglande. Kakka 1-2 gånger i veckan så suger åt sig all näring som finns i mjölken och kisar ut resten. Han är alltså en "lätt" bebis, förutom när det kommer till sovande.
Han vägrar sova i egen säng fast jag bäddar in honom så det ska vara riktigt trångt, kärran är inte heller hans grej. Så han sover brevid mig, där sover han nog fast han inte är helt fast i utan får ligga för sig själv under eget täcke. Är en nattuggla och sover sedan långt in på dagen istället. Kan sova 3-4 timmar i början av natten men äter sedan oftare på morgontimmarna.



Idag hade jag också min eftergranskning hos läkaren. Min vikt har sjunkit med 14kg sedan förlossningen och till startvikten har jag lite på 5kg. Rådgivningstanten tyckte det var jättebra men jag själv tycker de sku ha fått fara ännu mera av sig själv. Mitt blodtryck har inte återställtsig till det normala, vilket jag tycker är underligt. Nu är mitt blodtryck vad det "ska" vara. Endå lider jag av en förskräcklig svindel. Lite vätska har jag kvar i kroppen då mina fötter är svullna från dag till dag, en dag får jag på mig skorna och andra dagen inte, lite jobbigt. Det läkaren kollade var allting bra och so det sku, hon skrev remiss till labben och sjukhuset åt mig. Med Matilda valde jag att ta spiral som preventivmedel men nu valde jag piller istället. Har sådana traumor av spiralen att den får vara en tid.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad har du för traumor av spiralen?
    Jag står själv i valet o kvalet om att ta spiral.. Eller har nog väl ganska långt bestämt mig att jag inte tar spiral..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Int av själva spiralen, åt mig fungera den ganska bra :) men av de när den togs ut..

      Radera

Tack för din kommentar :)