23 mars 2016

Om att bli skrattad rakt i ansiktet

hos fysioterapeuten

Enda sedan Matilda lärde sig gå har hennes fötter varit mycket inåtvända. Det är normalt hos små barn, men att hela tiden snubbla på sina egna fötter tycker jag inte är normalt. Addera sedan skor och stövlar på ett par inåtvända fötter. Matilda har varit värsta klumpedunsen utomhus då skorna och stövlarna bara gjort det värre för henne att gå. På 1½ års läkargranskningen bad jag läkaren kolla hennes fötter, och han sa att det är normalt men ska växa bort. Han skrev att det ska kollas upp igen när hon är 2 och i december när vi hade Mathias läkarkontroll var Matilda med och visade sina fötter. Den högra har lite rätat ut sig sedan förra våren men den vänstra är ännu ganska mycket inåtvänd. Det var en annan läkare nu men hon tyckte också att Matildas fot är lite sned. Och eftersom jag ansåg att det stör Matilda att snubbla på sina fötter skrev hon en remiss till fysioterapeut. 

Igår hade vi då tiden hos fysioterapeuten, som bara skrattade. Jag kan inte ens beskriva känslan i mig när hon bara skrattade och sa att hon inte ser något fel, att Matildas fötter är helt normala. Sådär är barns fötter, det växer nog bort innan skolåldern. Jaha, så hon ska snubbla på sina egna fötter och hoppas att det växer bort. Jo nu vet jag att det finns barn som har mycket mera inåtvända fötter än vad Matilda har, men varför var det så överdrivet onödigt att få en fysioterapeut och kolla upp dem ? Eftersom hon nu tyckte det var helt onödigt att vi fått någon fysremiss. Också på dagis har de sagt att Matilda går med fötterna inåt, så det är inte bara jag som reagerat på det. 

Vi rullade lite boll med Matilda så fyssarn fick se hur hon går och springer. Sedan fick Matilda lägga sig på britsen och fyssarn lyfte och klämde på hennes ben, kände efter något avvikande eller muskelknutar som sku orsaka att hennes vänstra ben är snett, krokigt vad man nu vill kalla det. När Matilda låg med båda benen raka brevid varandra såg man tydligt skillnad på höger och vänster ben. Iallafall är det ingenting som behöver åtgärdas med hjälp av fysioterapeut men små saker vi kan göra hemma för att försöka få benet rätt. Hon får tex inte sitta med benen bakåt, ska sitta skräddarställning helst. Hon får inte heller sova med benen bakåt, vilket ju nog är lite svårt att vakta. Dessutom får inte använda begagnade skor utan ska ha helt nya som inte är formade åt något håll. 

Nåjaa vi har iallafall varit och kollat upp hennes fötter, fått lite tips och får nu hoppas att det växer bort så fort som möjligt. Jag tycker det var väldigt oproffecionellt att skratta åt oss, jag blev nog sårad och tycker inte det var passande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)