11 mars 2016

Träningskombo

På måndagen stod det Powerbody på mitt träningsschema, en timme som beskrivs som tung, pulshöjande och passar vältränade personer. Så igentligen en timme som kanske inte är för mig just nu. Och det tyckte instruktören också. Eftersom det var första gången frågade jag vad vi behöver för redskap, alla plockade ihop allt möjligt åt sig. Hon berättade och sa vad jag kan börja med för vikter. Jag sa att nää, jag tror inte, att jag börjar nu efter graviditeten träna igen så jag börjar med lätta vikter. Då gav hon mig en blick som sa att jag är helt på fel ställe, denhär timmen är ingenting för mig. Fananamma ändå tänkte jag! Och nu kom jag igenom timmen utan att spy eller dö. Där var flera andra också som gjorde det lättare alternativet då det fanns ett sådant.
Timmen gick ut på att hoppa upp och ner på ett stepbräde, kort förklarat. Där imellan hoppade vi på golvet, spurtade, lyfte tyngder och gjorde armhävningar. Timmen var upplagd med olika långa intervaller och massor olika övningar. Och fast vi hade stepbräde så går det inte att jämföra med någon steptimme på t.ex. Lady Line.
Mot slutet av timmen, då vi hoppat i 45 minuter märkte jag att min rygg inte riktigt håller mera så då fick jag lämna bort hoppen och "gå" på brädan istället. Tisdag och onsdag hade jag ordentligt sjukt i ryggen så jag borde verkligen öva upp mina core-muskler. Hemma kommer det alltså bli mag- och ryggmuskelträning som gäller.
I slutet av timmen var benen så sluta och fulla i mjölksyra att det var riktigt tungt att lyfta upp den på stepbrädan. Och så sku dom också vara, det var ju en tung timme. Men jag tyckte den var bra och rolig och kommer fortsätta gå på den. Bra sätt att träna upp flåset inför kommande joggning!

En flåstimme på måndagar alltså och så BodyPump på torsdagar. Fast Powerbody var roligt är nog pumppin ändå min favorit. Väljer den alla gånger om möjligt. Pumppin tränar ju både muskler och uthållighet. Känns bra att träna så musklerna skakar och man får ta i för att orka till slut.

Två dagar i veckan blir alltså hård träning och nu ska jag försöka hitta tillbaka till Yogaia som saknat mig de senaste veckorna och träna lite core. Och avslappnande program för att tänja på musklerna.

Märker nu hur jag saknat att träna riktigt ordentligt, man hinner ladda upp ett bra humör under ett hårt träningspass. Och lite laddning behövs nog i 2-barns vardagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)