10 mars 2016

Zonterapi

Förra veckan fick jag tillräckligt av 2 ungar som inte sover om nätterna så tog kontakt med en zonterapeut i staden och fick en tid till tisdagen. På tisdagen tog jag båda barnen och mötte upp mamma utanför terapeuten.
Vi pratade en stund, hon ville veta lite bakgrundsfakta ifall det sku finnas ett tydligt problem i dåliga sovvanor. Sedan började hon med Mathias. Han sa ingenting när hon klämde och masserade hans fötter, reagerade inte när hon tryckte på tarmnerven i foten så inga magproblem här inte. Hon visade hur jag ska göra hemma om kvällarna som sku kuna göra att han börjar sova bättre.
Terapeuten menade att man inte kan göra zonterapi på 2-åringar, de gillar inte att man petar på deras fötter. Men jag berättade att jag om kvällarna brukar massera Matildas fötter och händer och hon själv vill det. Så då frågade terapeuten om hon får känna på Matildas fötter och det fick hon. Matilda låg helt avslappnad på britsen medan terapeuten gjorde samma sak på Matildas fötter som på Mathias. Matilda har inte alls känsliga fötter fast någon sa att babyn som fått hälarna sönderstuckna brukar har känsliga fotbotten.

Nu har jag 2 kvällar masserat båda barnens fötter enligt anvisningarna. Matilda har 2 nätter sovit nästan helt utan ljud och varit som solen på morgonen! Det kan ju bero på någonting annat att hon just nu sovit 2 ordentliga nätter, så vi får se om masserandet hjälper. Det gör ju så mycket för henne själv också om hon sover ordentligt på natten och inte så oroligt som hon gjort den senaste tiden.
Mathias har igen haft 2 dåliga nätter men det kan bero på att han igen börjat svänga på sig när han ligger på golvet, han får också en ordentlig portion mat på dagen som kanske ger en orolig mage. Allt händer ju inte över en natt så ska nu försöka i några veckors tid massera varje kväll. Jag tycker alla metoder är värda att prova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)