21 juli 2016

En vecka igen

Det blir inte mycket annat än inlägg med bilder från telefonen, det är allt jag hinner och orkar åstadkomma nu under sommaren (lovar garanterat inte någon förbättring från hösten). Det känns som att sommaren just är förbi och ingenting extra har vi gjort! Min mammaledighet tog slut i förrgår så nu är jag officielt på semester innan jag ska tillbaka på jobb, urk!
Dagarna rullar på, vi är mest hemma känns det som fastän vi ju nog flängt omkring också. Förra onsdagen var vi på 5-års kalas och klämde i oss jordgubbskaka. Underligt mycke ärenden har vi på stan nu förtiden och på torsagen var jag igen med Matilda till stan för att posta lite paket och gå ett varv på Tokmanni. På eftermiddagen bjöd Daniel hit familjen L på grillmat så det var bara att sätta igång att tillreda någonting åt dem. Det blev ribs med nypotatis, sallad, grillsvampar och ost. Perus grillmat, och så gott! Nannu hade lagat en ålandspannkaka som vi åt med sylt och grädde, här bantar vi inte minsann! ;) Flickorna var lite nojsiga och fast vi var ute på gården blev det inte riktigt något ordentligt lekande. Vi hade hoppslottet framme men det var roligt sådär 3 minuter.




Och fredagen, härreguud vilket väder det var! Det öste ju ner nästan hela dagen, bra att inte gården rann bort. På förmiddagen klädde vi någotlundra regnkläder på oss med Matilda och for för att plocka jordgubbar med Nixu. Jag var lite rädd för hur Matilda sku klara av att plocka jordgubbar men hon var jätte duktig :). Hon fick en egen skål att plocka i, så plocka hon en god stund och så satte hon sig ner och åt upp allting :D endast 2 ofärdiga och 1 dålig hade hon plockat så bra klarade hon det. Jag plockade 3kg och tyckte det fick räcka, det tog så länge att plocka ner gubbarna var små och det fanns bara en här och var att plocka. Lite våta blev vi när det kom regnskurar och jag var frusen hela kvällen ännu. Vi bestämde med Nixu att hon sku komma till oss och laga pizza senare, så det blev tortilla-pizza till middag/kvällsmål. Tycker nästan det är godare än "vanlig" pizza. Daniel passade på att skura terrassen medan regnet öste ner.


3kg blev ingenting när det var rensat och skivat
Lördagen visade lite bättre väder och vi var ute på förmiddagen, Daniel satte igång med att olja terrassen. Matilda glömde hela tiden bort att man inte kan gå på terrassen så till slut gick jag in med henne. På eftermiddagen for vi tiil Hindsby på barnfest, där var en trollkonstnär, metning och annat skoj för barnen. På hemvägen meddelade Matilda att hon SKA ti famo och fafa, så vi förde dit henne och for själv hem för att packa en kylkass och ge kvällsgröten till Mathias. När vi nu bara hade en baby så for vi på nattgrillning till Hindsby, man måste ju passa på. Skönt att kunna sitta ute på terrassen, äta och prata i lugn och ro medan alla barn sover. Lite häppening fick vi också se på då någon dåre körde rally på vägen för att sedan få punktering.


Söndagen var lite trög i starten efter lite sömn men blev nog bra till slut. Vi sökte hem Matilda, jag gick till någon för att köpa vinterstövlar till Mathias och gick hem tillbaka så jag fick nattat Mathias till dagssömn. Daniel fortsatte olja terrassen. På eftermiddagen körde jag till Borgå för att gå på pumppi men jag slapp inte in så fick köra hem tillbaka. Tränade lite med kulan ute på gården istället medan Daniel hade kaffesällskap. Avslutade dagen med att bada båda barnen, båda är nog sådana vattendjur!

På måndagen packade jag mig och Matilda i bilen och for till Vanda för att inhandla Daniels födelsedagspresent och sedan plocka upp Nise från fältet. Därifrån for vi till IKEA där vi gick ett varv, åt lunch och köpte något smått vi behövde. Matilda var så glad att få full uppmärksamhet fastän det blev butiksgående. På ikea ska hon alltid prova sängar så det gjorde vi förstås :D. Terrassen känns som ett evighetsprojekt och hela kvällen var Daniel ute och oljade.


Tisdagen blev en såndän "to-do-list"-dag, alltså försöka få så mycket gjort som möjligt. Daniel försvann ut och mamma kom in istället med svampar och blåbär. Sedan gick vi ut allihopa. Lite pynja på gården och så in för att laga mat. På eftermiddagen var vi till butiken för att handla, alltså den mängden mat det går åt när vi alla 4 är hemma varje dag!! På kvällen plockade jag undan allt möjligt som låg överallt och bakade jag en kaka med mina sista krafter, jag hade längs med dagen fått så sjukt i nedre ryggen att benen inte ville bära.

Igår firade vi Daniels födelsedag, och dagen började ju inte på bästa då vår lilla klumpeduns föll på mattan så han fick munnen full med blod och jag fick väcka Daniel med att ropa att han sku komma och hjälpa. Sedan skickade jag honom tillbaka i säng medan jag fixade morgonmålet färdigt. Sedan gick vi in och väckte pappa med paket på sängen. Han fick någonting han behövde och ville ha, men som han "vägrar" köpa själv så jag hoppas han är nöjd.
Jag slängde ihop en morotskaka och så gick vi alla ut på gården. Just den dagen då det inte egentligen finns tid, finns det nog inspis för det ena och det andra. Jag grävde bort lite "skräp" och planterade några växter vi fått, rev upp ogräs, ladde stenar i skottkärran och planerade hur vi ska fortsätta fixa på gården så den någongång sku se lite mera färdig ut. In och laga mat och när jag kom från duschen stod redan första gästen ute på gården. Tur var det bara Nixu så det va inte så farligt, hon klarar nog sig själv och behöver inte passas upp ;). Jag tog Matilda med och "tanka bilen" då jag såg på henne att hon är trött och kommer att somna i bilen, sedan sov hon nästan 2 timmar. Det kom inte så mycket gäster, vi hade ju inte precis bjudit så många heller så det blev ett lugnt kalasande. På kvällen for Matilda ut ti skären och vi tog det bara lugnt.

Allt onödigt bortstädat från terrassen

Daniel fick välja kakorna; irsh coffee cheesecake och morotskaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)