13 juli 2016

Kombivagnar

Just nu har vi ju hemma 2 kombivagnar (yhdistelmävaunut) av olika märken, så jag tänkte lite jämföra dem och vad jag tycker är bra och dåligt.

Crescent Classic 2013 och Brio Happy 2010 är modellerna det är frågan om. Båda är som sagt kombivagnar men har en hel del olika funktioner, eller är helt olika modeller ska vi säga.


  • Crescenten har heittoaisa (svenska) och Brion ska man svänga sittdelen. Jag tycker heittoaisa är smidigare eftersom då kan jag byta håll på vagnen i farten. 
  • Brion har ett enormt gung som gör att jag tycker den är jobbig att gå ut och gå med, den funkar dock bra som nattningsvagn med sitt gung. Crescent är stadigare och har inte samma fjädring, men tycker inte den är stum för det. 
  • Jag föredrar knäledshandtaget som Crescenten har framför Brions teleskophandtag. Teleskophandtaget blir ganska högt på lägsta läget medan knäledshandtaget går att vinka helt neråt så också Matilda räcks att skuffa.
  • Båda har en "'korg" i tyg, men Brions är så slattrig att den bara faller inåt så föredrar Cresentens som hålls uppe, har en dragkjed så man får in också större kassar och så har den små nätfickor på insidan av långsidorna. 
  • Brion saknar tittlucka i suffletten (de nya modellerna kanske har) och det stör mig lite då jag vill kunna se barnet om det sitter framåtvänt. Dessutom passar babyalarmet perfekt i Crescentens tittlucka!
  • Crescenten har en enorm vädrings"lucka" i suffletten, man får bort halva tyget och undertill finns förstås nät. Brions är betydligt mindre, bara en smal remsa (på nyare modeller är den större). 
  • Brions fotstöd är nog det sämsta jag haft bland mina vagnar, helt steglöst och vill falla ner hela tiden. På Crescenten går fotstödet att ställa i olika leden, tycker om att det går att vinkla uppåt så blir det lite stöd också för de korta benen. 
  • Eftersom Brion inte har heittoaisa har den 1 moment mindre när det gäller ihopfällning och uppfällning, eller det beror ju förstås på åt vilket håll man vill ha handtaget på Crescenten, men så som vi har det så man ser barnet blir det 2 steg när man vill fälla ihop vagnen. Så ofta fäller vi inte ihop dem att de sku störa. 
  • Som hopfällda blir Brion högre medan Crescenten blir längre






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)