28 augusti 2016

Att fira sin födelsedag

I år har jag verkligen firat min födelsedag, 3 gånger blev det! Först med flickorna till Tallinn, så på min riktiga dag och så ännu med fest för vännerna.
På min riktiga dag öste regnet ner och det blev aldrig ljust ute så det passade bra att tända lite ljus inne istället. Sent på eftermiddagen kom det gäster, familjen, mina farföräldrar och så Daniels föräldrar och bror. När barnen redan var i säng kom ännu K och P för att äta kakrester. Helt passlig mängd gäster och lugnt kalas. Jag fick bla. kakfat, Tema-assietter och ljus fast jag sagt att man inte behöver hämta någonting.

blåbär-vitchoklad ostkaka



Lördagen efter min födelsedag ställde vi alltså till med fest för våra vänner. En gemensam födelesedagsfest för mig och Daniel. Hela veckan hade det ju varit regnit och kallt men på lördagen lös solen och det var varmt fast det blåste (hann redan bli orolig i veckan över vädret :D). Vi fixade tält och långbord på terrassen så vi kunde vara ute hela kvällen. Vi bjöd på mat och dricka, och det fanns nog mat till flera omgångar. I år hade vi inte tagit fram några spel förutom piltavlan men snabbt plockade Daniel fram crocett och mölkky när flickorna ville spela. Så en bra stund var alla utspridda på gården och "lekte". Vinden mojnade till kvällen men när nattfukten kom blev det svalt ute, tur var det varmt och mysigt inne i tältet. Nångång vid 2 började pojkarna bada bastu och vi andra kom också in för att äta lite nattmat. Vid halv 4 for de sista gästerna hem, och vi kunde gå och sova när alla andra också kommit i säng.
På söndagen var det redan förmiddag när vi steg upp och fixade morgonmål till våra nattgäster. Sällan man har nattgäster nu förtiden så riktigt mysigt att sitta och dricka morgonkaffe tillsammans. Sedan var det att städa undan det som blivit ostädat på natten. Och därpå ett snabbesök på ikea med Nixu, under 1 timme var vi inne på ikea :D. På eftermiddagen och kvällen kom ännu våra föräldrar hit för att äta rester.


Grönsallad, pastasallad och fajitassallad, nypotatis och grillkorv

Kakan jag fixade, lite barnslig men somrig ;) hallon-dajm fyllning

Nannu hade fixat en god Baileys-kinuski kaka, så det fanns att välja på. 


Vi fick massor fina och behövliga presenter med Daniel; biobiljetter, kastrull, trädgårdssax, flugsmällare och några flaskor. (Och säkert någonting jag glömt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)